Pälkäneen etäopetusmallin luominen sai vetoapua naapurista – ”etäopetuksessa tarvittavia laitteita on sekä opettajilla että oppilailla melko hyvin”

Opettaja Pekka Henttonen työpisteellään.

Etäopetukseen siirtyminen on sujunut Pälkäneellä kokonaisuutena pääosin hyvin. Kunnassa on hyödynnetty kokemuksia Kangasalta, jossa siirryttiin etujoukoissa etäopetusmalliin Pitkäjärven yläkoululla todetun koronatartunnan ja sitä seuranneiden karanteenien ja koulun sulkemisen takia.

– Tässäkin asiassa verkostoituminen ja hyvät suhteet ympäristöön nousevat uuteen arvoon. Kangasalla ATK-orientoituneet opettajat painoivat alkuvaiheessa pitkää päivää, ja siellä etäopetusmallin luoneet opettajat jakoivat mallinsa Pälkäneelle, mikä auttoi siirtymisessä meitä. Tietenkin jokainen kunta ja jokainen yksikkö joutuu toimimaan oman tilanteensa mukaisesti, mutta solidaarisuus ehdottomasti auttaa, atk-asioihin perehtynyt luokanopettaja Pekka Henttonen Kostian koulusta sanoo.

Henttonen arvioi, että Pälkäneellä oli olemassa valmius etäopetukseen jo ennen siihen siirtymistä. Käytössä ovat jo aiemminkin olleet sähköinen viestintäjärjestelmä Wilma ja Microsoftin Office365-ohjelmisto. Office365 tekee ohjelmien käytön mahdolliseksi kaikkialla, missä vain on laite ja internet-yhteys.

– Oppilailla on omat Office365-tunnukset, joten periaatteessa tehtäviä voi tehdä, palauttaa ja jakaa kotoa käsin varsin näppärästi, Henttonen lisää.

Sen sijaan oppilaiden kanssa ei ehditty tai ymmärretty ennalta käydä kaikkia olennaisia etätyöskentelyn välineitä läpi, joten oppilaat joutuivat aluksi opettelemaan asioita huoltajiensa kanssa lennossa. Välineitä opettajan antamaan henkilökohtaiseen ohjaukseen, tukeen ja apuun sähköisesti on kuitenkin olemassa. Toki laitteiden, yhteyksien ja taitojen osalta on olemassa suurta vaihtelua.

– Työpuhelimia ei ole kaikilla opettajilla, ja henkilökohtaisen numeron jakaminen sisältää sekin omat haasteensa. Itse jaoin oman henkilökohtaisen puhelinnumeroni, ja edellytän oppilailta asiallista viestintää. Ymmärrän kuitenkin varsin hyvin opettajaa, joka ei omaa numeroaan anna jakoon.

Laitteet ovat tähän mennessä riittäneet Pälkäneellä hyvin. Omia laitteita ja yhteyksiä ei voi edellyttää oppilaalta, mutta melko hyvin oppilailla laitteita on. Koululta on lainattu laitteita heille, joilla niitä ei ole tai perheessä on paljon käyttäjiä suhteessa laitteisiin.

– Itsekin lainasin koululta tietokoneen kotoa työskentelyä varten, Henttonen mainitsee.

Teknistä tukea kollegoille

Henttosen mielestä opettajat tekevät uskomatonta työtä uuden tilanteen edessä: opettajat ovat olleet luovia ja vastanneet haasteeseen hienosti, kun erittäin suuri osa opetustyötä – oppilaan kohtaaminen – on nyt poistunut tai muuttanut muotoaan.

Henttosen rooliksi uudessa tilanteessa on muodostunut teknisen tuen antaminen pälkäneläiskollegoille. Opetushallitus antoi opettajille hyviä ohjeita etäopetuksen järjestämiseen, mutta ohjeiden toteuttaminen on luonnollisesti yksittäisen opettajan käsissä.

–  Apua on tarvittu lähinnä konkreettisiin asioihin: miten teen tämän tai mitä tehdä, kun jokin ei toimi kuten ohjeissa sanottiin. Oma haasteensa on ollut palveluiden ja järjestelmien kestävyys lisääntyneen käytön alla. Esimerkiksi sähköisiä oppimateriaaleja käytetään huomattavasti enemmän kuin normaalisti, ja Microsoftin Teams-palvelua käyttävät koulujen lisäksi monet yritykset etätyöskentelyn välineenä maailmanlaajuisesti.