Tampere ja Pirkanmaa saavat merkittävän osan kotimaan matkailijoista koronakesänä, kansainvälisiä turisteja odotetaan ensi kesäksi

Matkailu ei tunnista kuntien rajoja. Matkailujohtaja Jari Ahjoharju korostaa, että Pirkanmaata on markkinoitava ja myytävä Tampere-kärjellä. Hän kehittäisi etenkin järvimatkailua. (Kuva: Matti Pulkkinen)
Matkailu ei tunnista kuntien rajoja. Matkailujohtaja Jari Ahjoharju korostaa, että Pirkanmaata on markkinoitava ja myytävä Tampere-kärjellä. Hän kehittäisi etenkin järvimatkailua. (Kuva: Matti Pulkkinen)

Kansainväliset turistit loistavat poissaolollaan tänä kesänä Pirkanmaalla. Visit Tampereen matkailujohtaja Jari Ahjoharju uskoo, että lomareissuihin tottuneet suomalaiset eivät jää kotiin vaan suosivat tällä kertaa kotimaan kohteita, kuten Mansea ympäröivine maaseutuineen. Hänen mukaansa eri puolilta Suomea saapuvat reissaajat voivat tuoda matkailueuroja lähes yhtä paljon kuin ulkomaalaiset vieraat.

Tosiasiat on tunnustettava. Visit Tampereen matkailujohtaja Jari Ahjoharju sanoo, että alkanut kesäkausi on taputeltu Pirkanmaalla kansainvälisten turistien osalta. Hänen mukaansa panokset, katseet ja tavoitteet ovat jo vuodessa 2021.

– Jos maat avaavat rajojaan omassa maanosassamme, niin muiden muassa saksalaiset voivat suunnata pohjoiseen ja nimenomaan Suomeen. He tietävät entuudestaan, että maamme on harvaanasuttu, ja täällä on kaikella tavalla hyvin turvallista lomailla. Hyvässä tapauksessa meillä voi olla lomailijoita Keski-Euroopasta, Ahjoharju pohtii.

Visit Tampereessa ei olla tumput suorina koronapandemian pysäyttämässä maailmassa. Ahjoharjun mukaan Manse tekee juuri näinä päivinä markkinointi-iskun maamme pääkaupunkiseudulle.

– Helsingissä ja naapurikaupungeissa on noin 1,4 miljoonaa asukasta. He ovat luonteva kohderyhmä Tampereen ja sitä ympäröivän maaseudun kohteita silmällä pitäen. Koronapandemian jälkihoito nostaa esille ja tukee lähimatkailua. Pirkanmaalle voi tulla päiväseltäänkin, Ahjoharju perustelee.

Ahjoharju näkee alkavassa kesämatkailukaudessa myönteisiä mahdollisuuksia.

– Nyt on päivänselvää, etteivät suomalaiset matkusta perinteisellä innolla ja määrällä ulkomaille. Kansalaisemme ovat tottuneet tekemään säännöllisesti kesälomareissunsa. Kun ihmiset odottavat vapaitaan ja haluavat irti arjestaan sekä kotioloistaan, he suuntaavat kotimaan kohteisiin. Tampere on hyvin vetovoimainen kaupunki. Sen imusta hyötyy koko maakunta. Tampereen etuna on sekin, että suuri osa suomalaisista valitsisi meidän kaupunkiseutumme asuinpaikakseen, jos muuttaminen olisi ajankohtainen asia, Ahjoharju kertoo.

– Nyt odotamme, että suomalaiset rohkaistuvat ja lähtevät liikkeelle. Kysymys on uskalluksesta. Medialla on suuri vaikutus ihmisten ratkaisuihin ja käyttäytymiseen. Nyt tiedämme, että ravintolat avaavat ovensa kesäkuun 1. päivänä. Matkailualan toimijoita kannustavat tiedot, joiden mukaan matkailuautoja on varattu tuplasti enemmän kuin edellisvuonna. Myös mökkien varaus- ja vuokrausinto on ollut merkittävästi aikaisempia vuosia suurempaa, Ahjoharju muistuttaa.

Ahjoharju arvioi, että kesä sujuu matkailullisessa mielessä kohtuullisesti.

Matkailuviesti teräväksi

Pirkanmaan monet tahot vannovat äänekkäästi matkailun kasvun ja kehityksen varaan. Elinkeinosta halutaan vahva kivijalka perinteisten tulonlähteiden rinnalle. Matkailujohtaja Jari Ahjoharju luottaa Tampereen ja Pirkanmaan mahdollisuuksiin, mutta hänen mukaansa pirkanmaalaisten on yhdistettävä voimansa ja puhallettava määrätietoisesti yhteen hiileen matkailupalvelujen kehittämisessä.

Ahjoharju työskenteli ennen Visit Tampereen palvelukseen siirtymistä Visit Finlandin palveluksessa.

– Kun havittelemme kansainvälisiä matkailijoita, emme voi markkinoida aluettamme Pirkanmaa-kärjellä. Ulkomailla, mitä kaukaisempiin maanosiin Euroopasta suuntaamme, on hyvä, että tiedostetaan Finland, Suomi. Pirkanmaa ei sano yhtään mitään. Tampere tiedetään jollakin tavalla. Tästä lähtökohdasta yhteisen pirkanmaalaisen matkailumarkkinoinnin teräväksi on valittava Tampere. Meidän on terveellistä muistaa, että matkailijat eivät tunne kuntarajoja, eivätkä maakuntarajoja, Ahjoharju teroittaa.

Ahjoharju kristallisoi pirkanmaalaisen matkailupaketin sisällön hyvin kompaktiksi kokonaisuudeksi. Siinä lyövät kaupunki ja luonto kättä toisilleen.

– Kahden järven välisellä kannaksella sijaitseva Tampere on kaupunki, joka tarjoaa kaikki tarvittavat palvelut. Kun vierailija pyörähtää kantapäillään, hän näkee moni-ilmeisen maaseudun rikkaine luontoineen. Kaupunki-luonto-yhdistelmä on pirkanmaalaisen matkailun ydin, Ahjoharju linjaa.

– Turistit saapuvat väkirikkaista maista ja tiheään asutuista suurkaupungeista. Juuri heille Tampere maakuntineen on iso juttu. He voivat olla turvallisessa kaupungissa ja tehdä esimerkiksi puolen tai koko päivän retken ympäröivälle maaseudulle. Eri kunnissa olevat nähtävyydet ja aktiviteetit tarjoavat ainutlaatuisia elämyksiä, Ahjoharju kuvailee.

Ahjoharju katsoo pitkälle tulevaisuuteen. Hänen mukaansa ilmaston lämpeneminen sataa suoraan Suomen ja Tampereen seudun laariin.

– Perinteiset eurooppalaiset lomamaat Espanja, Kreikka ja Italia ovat menettäjiä, kun siellä lämpötilat kohoavat kohtuuttoman korkeiksi. Täällä Pohjolassa valtteina ovat miellyttävä ilmastonala sekä puhdas ja raikas ilma, Ahjoharju toteaa.

Järvet lisäkäyttöön

Maanmittauslaitoksen mukaan Suomessa on 168 000 järveä joista Pirkanmaalla on 2 551. Tampereen  kuulut järvet ovat Näsijärvi ja Pyhäjärvi. Maakunta tunnetaan lisäksi Keurusselästä, Kirkkojärvestä, Kuorevedestä, Kukkiasta, Kyrösjärvestä, Längelmävedestä, Roine-Mallasvedestä sekä Ruovedestä.

Matkailujohtaja Jari Ahjoharju sanoo, että Pirkanmaan järvet muodostavat suurenmoisen mahdollisuuden matkailun vinkkelistä.

– Järvemme ovat valitettavan minimaalisella käytöllä. Esimerkiksi 1900-luvun alkupuolella rakennettu höyrylaiva Tarjanne on vetovoimainen brändi ja tuote. Uudet järvimatkailun ideat toteutuksineen ovat tervetulleita, Ahjoharju kannustaa.

– Mökkeily nostaa päätään. Tällä hetkellä Pirkanmaan mökkitarjonta on vielä varsin vähäistä. Yrittäjyydelle ja toimeliaisuudella on sijaa, Ahjoharju tunnistaa.

Ahjoharju kiittää Metsähallitusta sen aktiivisuudesta kehittää kansallispuistoja matkailijaystävällisiksi. Seitsemisen, Helvetinjärven, Puurijärven, Isosuon sekä Isojärven kansallispuistot ovat helposti ja nopeasti saavutettavia huippukohteita.

– Pirkanmaalaisen matkailun kehittämisen pontimena on oltava se, että tänne saapuva matkailija saadaan viipymään ja viihtymään täällä mahdollisimman pitkä aika, useita päiviä, Ahjoharju teroittaa.

Ahjoharjun mukaan haaste kuuluu kaikille 22 pirkanmaalaiselle kunnalle ja etenkin niiden alueilla toimiville yrityksille.

– Visit Tampereella on tällä hetkellä noin 150 kumppaniyritystä. Toivotamme kaikki halukkaat tervetulleiksi, Ahjoharju haastaa.

Tampere ja Pirkanmaa halajavat Euroopan unionin vuoden 2026 kulttuuripääkaupungiksi. Ahjoharjun mukaan hanke on omiaan edistämään koko maakunnan kykyä kehittyä matkailun monipuolisena tyyssijana. ­

– Kulttuuri ja luonto ovat erittäin toimiva yhtälö. Ne mahdollistavat vaikkapa kiehtovien kiertomatkojen tarjoamisen, Ahjoharju visioi.

– Tuotteistaminen on matkailun avainsana. Pirkanmaalaisten tehtävänä on rakentaa kokonaisuuksia, joita niin kotimaisten kuin kansainvälisten vieraiden on helppoa ostaa, Ahjoharju tiivistää.

Yhteydet Helsinki-Vantaalle

Pirkanmaa tarvitsee oman aktiivisen lentokenttänsä, mutta matkailujohtaja Jari Ahjoharjun mukaan on täysin välttämätöntä, että pirkanmaalaiset huolehtivat myös siitä, että Tampereelta on toimivat yhteydet valtakunnan ykköslentokentälle Helsinki-Vantaalle.

– Pirkanmaalainen elinkeinoelämä tarvitsee hyvät lentoyhteydet. Tämä on päivänselvää.

– Matkailumielessä pirkanmaalaisten on turvauduttava Helsinki-Vantaaseenkin. Jotta Tampere ja Pirkanmaa osana Järvi-Suomea saa osansa kansainvälisistä turisteista, meiltä on oltava kätevät yhteydet tulla ja palata maan päälentokentälle, Ahjoharju linjaa.

MATTI PULKKINEN

Tampere ja Pirkanmaa odottavat alkavalta kesältä paljon nimenomaan kotimaan matkailun osalta. Visit Tampereen matkailujohtaja Jari Ahjoharju sanoo, että maakunta tarvitsee lisää mökkitarjontaa. Hänen mukaansa luonto on Pirkanmaan tärkeä vetonaula. Kansainväliset turistit arvostavat takuuvarmoja palveluja. Tampereella yhdistyy kaupunki ja maaseutu. 22 kuntaa ovat hyvällä etäisyydellä keskuskaupungista. (Kuva: Matti Pulkkinen)
Tampere ja Pirkanmaa odottavat alkavalta kesältä paljon nimenomaan kotimaan matkailun osalta. Visit Tampereen matkailujohtaja Jari Ahjoharju sanoo, että maakunta tarvitsee lisää mökkitarjontaa. Hänen mukaansa luonto on Pirkanmaan tärkeä vetonaula. Kansainväliset turistit arvostavat takuuvarmoja palveluja. Tampereella yhdistyy kaupunki ja maaseutu. 22 kuntaa ovat hyvällä etäisyydellä keskuskaupungista. (Kuva: Matti Pulkkinen)