Vaikka Pälkäne ja Kangasala tiiviinä naapureina ovat tehneet monenlaista yhteistyötä, matkailumarkkinointikampanja on ensimmäinen laatuaan. Paras pari Pirkanmaalla tuo esiin parhaat mahdolliset matkailureitit kotimaan kesästä nauttiville.
– Matkailupuolella olemme jo aiemmin miettineet yhdessä Laipanmaata ja harjureittejä, mutta idea laajemmasta yhteistyöstä tuli haluna tehdä jotain konkreettista, Pälkäneen kunnan elinkeinojohtaja Jaana Koivisto sanoo.
Suunnitelluilla reiteillä korostuvat herkuttelu, luonto, kulttuuri, aktiivipuuha ja lapsiperhematkailu. Somessa on menossa kilpailu, johon voi osallistua 26. kesäkuuta asti. Palkintona on luvassa ”kaikkea kivaa” alueen kohteista.
Matkailija ei pohdi kuntarajoja, joten valmiit reitit helpottavat elämää. Jaana Koiviston ja Business Kangasalan toimitusjohtajan Päivi Kuusivaaran mielestä paikkakunnat täydentävät upeasti toisiaan. Yhtä kiinnostaa esimerkiksi Kangasala-talo, toista rauniokirkko Pälkäneellä.
– Yhdistimme nämä helposti saavutettavaksi kokonaisuudeksi. Matkailija löytää sopivan kombon itselleen, ja kaikki tarvittava löytyy samalta suunnalta, Koivisto ja Kuusivaara sanovat.
Tarjonnassa on myös huomioitu koronan aiheuttamat rajoitukset ja mahdollisuus turvaetäisyyksien pitämiseen. Korona-aika tuo aivan uuden ulottuvuuden lähimatkailuun ja kotimaassa liikkumiseen. Kun ihmiset ovat maaliskuusta olleet paljolti omissa oloissaan ja monet yhä suosineet etätyöskentelyä, Koivisto ja Kuusivaara uskovat tämänkin aspektin innoittavan ihmisiä enenevässä määrin liikkeelle kotimaassa.
Uuttakin ideaa versoo jo
Matkailumarkkinointikampanjan pääkohderyhmä ovat Tampereen seudun asukkaat ja mökkeilijät, mutta myös Uusimaa, koska mökkeilijöistä iso osa tulee sieltä Pälkäneen ja Kangasalan suuntaan. Parasta paria on kampanjoitu myös naapurikuntiin, kuten Valkeakoskelle ja Hämeenlinnaan.
– Meille tullaan läheltä ja kaukaa. Monesti voikin olla niin, että paikalliselle joku paikka onkin tavallaan liian lähellä. Ihan tästäkin syystä myös paikallisten kannattaa tutustua reittivalikoimiimme, Jaana Koivisto vinkkaa.
Sen verran yhteinen matkailumarkkinointikampanja inspiroi molempien kuntien toimijoita, että jatkovisioille on annettu jo tilaa. Tästä ei enempää vielä haluta hiiskua, mutta yhteinen suunnittelu ajoittuu ensi vuoden keväälle. Ideariihi on jo alkanut, vaikka edellinen tuli vasta uunista ulos.