Uusi vesiliikennelaki korostaa päällikön vastuuta – itse hänen ei silti tarvitse olla veneessä

Uudessa vesiliikennelaissa päällikön rooli korostuu. Pälkäneläinen veneilijä Jyrki Rantanen odotti vielä toukokuussa veneen laskemista vesille.

Kesäkuun alusta voimaan astuneessa vesiliikennelaissa vesikulkuneuvon päällikön vastuu korostuu. Liikennevirhemaksu tulee käyttöön kuten uudessa tieliikennelaissakin. Sen sijaan veneiden vuokraus helpottuu, ja vuokraveneet vapautuvat katsastusvaatimuksista.

– Uudistuksen tavoitteena on lisätä vesiliikenteen turvallisuutta ja helpottaa veneilijöiden arkea, sanoo ylijohtaja Jarkko Saarimäki liikenne- ja viestintävirasto Traficomista.

Vesiliikenteen sääntöjen osuus laissa on entistä kattavampi. Laissa tulevat käsitellyksi niin väistämissäännöt, edellytykset tähystykseen, vesikulkuneuvojen tekniset vaatimukset kuin toimintaohjeet kanaville.

– Yksi merkittävä muutos on päällikön vastuun korostaminen. Ennen vesille lähtöä on aina tiedettävä, kuka kantaa veneessä vastuun.

Päällikkö huolehtii vesikulkuneuvon turvallisuudesta. Hän on vastuussa siitä, että kelluntapukineet puetaan, mikäli olosuhteet edellyttävät. Niiden jatkuvaa käyttöpakkoa ei laissa ole, mutta erityisesti avoveneellä liikkuessa liivejä suositellaan päällä pidettäviksi.

Päällikön ei kuitenkaan itse tarvitse olla mukana veneessä, mutta silti hänet on aina nimettävä.

Venereissulla pitää jatkossa olla mukana asianmukainen merikartta, mikäli matkan luonne vaatii reittisuunnittelua.

Uusi vesiliikennelaki kootusti: www.traficom.fi/fi/vesiliikennelaki2020