”Päätimme laittaa isoa vaihdetta silmään” – kiinteitä pyöräilyratoja suunnitteleva Sappee satsasi onnistuneesti Bike Park -toimintaan, kun laskettelukausi jäi keväällä kesken

Bike Parkin vauhdikkaan kesän jälkeen Sappeeseen ollaan suunnittelemassa ympärivuotisia ratoja sähköpyöriä varten.

Sappeen kevät olisi tarjonnut tositelevision tekijälle aineksia käsikirjoitukseen, jonka lopullista versiota katsoja olisi voinut epäillä jo kuvitteelliseksi.

Mittavien lumetuskalustoinvestointien ja suuren työpanoksen kautta matkailukeskuksen rinteet oli hankalissa olosuhteissa saatu hyvään laskettelukuntoon loppukevättä varten, kun 20. maaliskuuta suunnitelmat muuttuivat. Tuolloin Sappeessa tehtiin koronapandemian johdosta sulkemispäätös – ja, ironista kyllä, sää kääntyi samalla rinteiden ylläpidon kannalta ihanteelliseksi.

– Silloin alkoivat huippukelit, jotka jatkuivat pääsiäiseen asti. Meillä siinä odoteltiin, että lumet, jotka oli isolla vaivalla ja rahalla saatu aikaan, sulavat, muistelee Sappeen toimitusjohtaja Jouko Poukkanen.

Läheltä piti, ettei Sappeen väki joutunut liiankin hyviksi äityneiden keliolosuhteiden vuoksi jopa sulattelemaan itse tekemiään lumia.

– Oli siinä huoli, että ehtiikö lumi sulaa ennen kuin pitää ruveta rakentamaan pyöräratoja kesää varten, Poukkanen tuumaa.

Sen luontoäiti sentään katsoi lomautuksiin joutuneelle matkailukeskukselle lopulta kohtuuttomaksi.

Laskettelukauden jäätyä kesken myös kesäteatteritoiminnan puuttuminen koronarajoitusten vuoksi jätti Sappeen kävijämäärään vajaan 20 000 ihmisen loven. Toimitusjohtaja Poukkasen mukaan on selvää, että sillä on monenlaisia vaikutuksia.

 

Pyörällä menestykseen

Bike Parkin kesä oli kuitenkin menestys. Ennätyksellisen pitkä kausi päättyi vasta lokakuun puolivälissä, ja Sappee piti asemansa Suomen suosituimpana Bike Parkina.

– Keväällä olimme päättäneet, että pistetään tällä puolella vielä isompaa vaihdetta silmään. Päätimme tehdä kallistetut kurvit isompana kuin kukaan muu Suomessa, ja samalla satsattiin kunnostukseen. Kunnossapidosta vastasivat kuusi bike parkin työntekijää, ratakunnostus tehtiin pareittain, jotta pystyttiin pitämään radat huippukunnossa koko kesän ajan, Jouko Poukkanen sanoo.

Itsestäänselvyys se ei ollut. Kasvaneet asiakasmäärät lisäsivät kulutusta, ja toistuvat rankkasateet toivat eteen niitäkin aamuja, jolloin yhtään rataa ei ollut ajokunnossa.

Ratojen rakentamiseksi paikalle ajettiin maata 30 000 tonnia, ja kesän aikana korjauksiin tarvittiin vielä kolmasosa lisää.

– Aiomme olla tulevaisuudessakin Suomen suosituin Bike Park, ja sen eteen tehdään täysillä töitä.

Poukkasen mielestä palveluja ja ratoja on kehitettävä jatkuvasti, jotta laji kehittyy ja asiakkaat löytävät paikalle. Alamäkiajon vaarallisesta ja vain vannoutuneimmille harrastajille sopivasta imagosta ollaan jo hiljalleen pääsemässä eroon.

– Tällä hetkellä tehdään ratasuunnittelua siitä, mihin olisi mahdollista tehdä kiinteitä ratoja, jotka olisivat ympärivuotisessa käytössä sähköpyöräilyyn.

 

Uskoa tulevaisuuteen

Poukkasella on vahva usko siihen, että ulkoliikuntaa ei tulla valtiovallan toimin rajoittamaan kevyin perustein ja Sappeen toimintaedellytykset ovat ensi talvea ajatellen hyvät. Pyrkimys kohti Suomen ”lumivarminta” hiihtokeskusta on saanut Sappeen edelleen investoimaan lisää lumetuskalustoon.

– Arvioiden mukaan suomalaiset ovat käyttäneet viisi miljardia euroa ulkomaan matkailuun ja ulkomailta on tuotu Suomeen kolme miljardia. Sillä kaavalla pitäisi jäädä kahden miljardin potti, joka voisi lisätä matkailutuloja kotimaassa. Uskon, että meillä on mahdollisuus saada osa siitä talousvirrasta.

Epävarmuuden kanssa eläminen ei ole uutta matkailukeskuksessa.

– Aina asiat voivat mennä eri tavalla kuin suunniteltiin. Ei sitä tiedä, millainen talvi tulee, mutta tiedämme, että pystymme tarjoamaan loistavat olosuhteet tänäkin talvena nykyisille ja uusille asiakkaille. Sen eteen teemme työtä niin hyvin kuin on mahdollista ja rakennamme tulevaisuutta sitä kautta.