Brändi ja mielikuvat – ”asukkaiden ja yritysten tavoittelussa olisi hyväksi positiivinen erottuminen joukosta”

Pälkäne on viime aikojen tunnettavuutta koskeneissa mittauksissa sijoittunut sekä kokoistensa kuntien joukossa että Pirkanmaalla vain harmaaseen keskikastiin. Asukkaiden ja yritysten tavoittelussa olisi hyväksi positiivinen erottuminen joukosta. Päättyvällä valtuustokaudella kunnan kuvaa leimasivat julkimedian ja somen ikävät uutiset sekä negatiivinen kirjoittelu. Mielikuviin eivät nousseet myönteiset asiat, vaikka niistäkin kerrottiin. Jokin odottaa tekemistään.

Kunnan kehittymisen väistämätön edellytys on veronmaksaja- ja yritysmäärän lisäys samalla, kun nykyisistä pidetään huolta. On saatava syntymään näitä puoleensa vetävä mielikuva. Kunnalla on menossa brändityö. Tiedetään, että hienon yksittäisen iskulauseen varaan kunnan menestys rakentuu harvoin. Mielikuvan perustan pitää olla vahvempi. Mitä pitäisi tehdä?

Mihin alueelle muuttaja kiinnittää huomiota päätöstä tehdessään? Tärkein asia tuskin on veroäyri. Esillä ovat pikemminkin asumisesta ja yrittämisympäristöstä elävä mielikuva. Positiivista käsitystä on vahvennettava ja siihen löytyy keinoja. Ne tosin vaativat työtä ja jonkin verran aikaa vaikuttaakseen.

Huomionarvoinen yhden keinon itu on kylä- ja yrittäjäyhdistysten menossa oleva voimakas toiminta. Selasin eri kylien verkko- ja facebook-sivuja. Meno on vauhdikasta ja lähes kauttaaltaan positiivista. Henki on toisiaan tukevaa sekä naapurikylien että kyläläisten suuntaan. Kylät ovat hyvää vauhtia, joskin ehkä jossakin mitassa tiedostamatta, muodostamassa verkostoakin positiivista asumista ja vapaa-ajanviettoa tukemaan. Nyt vaihdetaan tietoa tulevista tapahtumista ja kerrotaan onnistumisista. Sisällön viilaaminen vielä paremmin positiivisen asumis- ja yrittämiskuvan suuntaan ja sen siirtäminen tarjoamalla kirjoituksia tai uutisia julkimedialle vaikutus välittyisi asteittain laajemmalle. Kunnan rooli tässä olisi positiivisen kehityksen tukeminen ja osallisuus julkituonnissa.

Toinen keino on hankkeistus. Viimeisin aloite on yrittäjäyhdistysten ja kunnan yhteistyöhanke Yhtenäinen Pälkäne, johon yhdistykset ovat lähteneet hakemaan leader-rahoitusta. Hanke on jo saanut myönteisen vastaanoton Pirkan Helmessä. Seuraava tarkastelija on ELY, jonka takana on valtion raha. Hanke tarjonnee polkuja positiivisen kehityksen ja mielikuvan edistämiseen. Yhteiseen päämäärään tähtäävinä on nähtävä myös muut kolmannen sektorin ja yritysten hankkeet samalla, kun ne tukevat kunkin oman toiminnan rahoitusta.

Vakinaisesta ja vapaa-ajan asumisesta sekä yritystoiminnasta vahvistettava positiivinen mielikuva kaipaa taustakseen markkinointia, jossa kunnan toimilla on ehkä edellistä tärkeämpi sija. Matkailu- ja muulla markkinoinnilla on vietävä julkisuuteen mainittuja positiivisia kehityskulkuja, tonttitarjontaa ja tuotava esiin luonnon, liikunnan ja virkistysmahdollisuuksien kokonaisuutta. Päätöksenteossa tulee korjata kehitystä ja mielikuvaa haittaavia seikkoja, kuten esimerkiksi Onkkaalan ja Luopioisten keskustateiden heikko kunto.

Kylien roolia ja tulevaisuutta olisi tuettava ratkaisuin, jotka antavat kuvan asumisen, yrittämisen ja palvelujen toimivasta kokonaisuudesta.

Pertti Salminen

Kuntavaaliehdokas