Miksi moottoripyöräilijät vilkuttelevat toisilleen? – Motoristiliiton puheenjohtaja ja Vehjemies vastaavat

Heippa!

Isoveljeni osti käytetyn moottoripyörän alkukesästä. Taustaa hänellä ei juuri harrastuksesta ollut, ajolupa kaiketi kuitenkin. Pari kertaa ajelulla käytyään hän lopetti ajamisen, koska moni moottoripyöräilijä viittilöi tai heilutteli hänelle tien päällä. Veli ei tiennyt, oliko pyörässä tai hänen ajotyylissään jotain vikaa. Vai oliko pyörä aiemmin kuulunut jollekin monen tuntemalle ajajalle, johon muut motoristit hänet sekoittivat ja morjenstelivat, eihän velipoika heitä kaikkia suinkaan tuntenut…

Jäi mietityttämään: mistähän syystä ne moottoripyöräilijät heiluttelevat toisilleen?

Ihmettelee

(Liian) tuoreen motoristin sisko

 

Pääasiassa moottoripyöräilijöiden vilkuttelu toisilleen on keskinäinen tervehdys saman lajin harrastajalle. Karavaanarit ja rekkamiehet myös vilkuttelevat toisilleen, mutta harvemmin motoristeille.

Yleensä moottoripyöräilijät vilkuttelevat toisilleen, mutta ei ole häpeä vilkuttaa mopoilijallekin – tosin mopoilija saattaa siitä hämmentyä, koska ei ole moiseen tottunut.

Vastaantulija ei aina vilkuttele takaisin eikä siitä pidä pahastua. Joskus on ajaessa muuta tekemistä, esimerkiksi kytkimen käyttö, jolloin kättä ei voi irrottaa tangosta. Tällöin voi esimerkiksi nyökätä.

Moottoritiellä ei kaikilla pyörillä kannata nostaa räpylää tangosta, koska se vaikuttaa pyörän hallintaan, vaan on helpompi tervehtiä esimerkiksi nostamalla jalkaa sivulle. Tätä tapaa näkee esimerkiksi Saksassa.

Moottoripyöräilijöiden tapa moikkailla kättä heilauttamalla lienee tullut Suomeen muualta, ja joidenkin tietojen mukaan se on jo hyvinkin vanha. Yhden arvion mukaan tapa sai alkunsa 1900-luvun alussa, jolloin Harley-Davidson-yhtiön Arthur Davidsonin ja William Harleyn kerrotaan tervehtineen toisiaan kädenheilautuksella. Kohteliaisuusulottuvuuden lisäksi motoristien keskinäiseen tervehtimiseen on arveltu nivoutuvan myös kunnioitus, joka alun perin olisi liittynyt sotaveteraanien huomioimiseen.

Kädellä voi näyttää vaikka minkälaisia merkkejä, ja joillakin kerhoilla on käsimerkeistä jäsenille jopa ihan oma ohjeistuksensa.

Tietää

Suomen Motoristit ry:n puheenjohtaja Jari Kielinen

 

Kyseessä on käsittääkseni tiettyjen moottoripyörien keskinäisestä aerodynamiikkavaikutuksesta johtuva ilmiö. Kun pyörät lähestyvät toisiaan ja kohtaavat, voimakkaat mikropaikalliset ilmanpyörteet irrottavat kuskin toisen käden kahvasta ja nostavat sen ilmaan. Tämän voi tulkita virheellisesti tervehdyksen tapaisena kädenheilautuksena, vaikka todellisuudessa kuljettaja ei voi sille mitään. Vastaavanlainen aerodynamiikkasuunnittelun musta aukko, joka nostattaa käsiä kohdattaessa, on todettu myös esimerkiksi niin sanottujen kuplavolkkareiden ja karavaanareiden käyttämän ajokaluston kesken.

Täydellinen vastaus kysyjän uteluun vaatisi vielä tarkempaa kuvausta veljen kohtaamista viittilöinneistä. Jos niihin on liittynyt ojentunut käsi ja ojentunut yksi tietty sormi (ei peukalo), voi hyvin olla että veljen ajotyyli ei ole miellyttänyt ihan kaikkia. Varsinkin, jos näitä samaisia ”tervehdyksiä” on tullut moottoripyöräilijöiden lisäksi myös esimerkiksi autoilijoilta ja jalankulkijoilta.

Veikkaa

Vehjemies

Mikä mietityttää? Lähetä kysymyksesi toimitus@shl.fi, ja Vehjemies selvittää – ja esittää myös oman lahjomattoman näkemyksensä. Vehjemiehen löydät myös Twitteristä.