Hyvän kesän eläneessä Sappeessa valmistaudutaan jo tulevaan, kuten kevään asvaltointiurakkaan – ”Ensi kesä tulee olemaan kotimaan matkailulle edelleen vahva”, arvioi matkailukeskuksen toimitusjohtaja Jouko Poukkanen

Sappeen uusi Seikkailupuisto on toimitusjohtaja Jouko Poukkasen mielestä oiva esimerkki siitä, että uskomalla omaan tekemiseen kotimaan matkailussa voidaan saavuttaa suuriakin asiakasmääriä.

Sappeen matkailukeskuksessa ovat käsillä hektiset ajat, kun toimintoja kääritään pakettiin ja seuraavia jo valmistellaan. Kun seikkailupuistosesonki ja pyöräilykausi tulevat päätökseensä, alkavat saman tien pyöräratojen purku ja rinteiden lumetusvalmistelut. Lisäksi samalla tehdään jo valmisteluja kevättä varten pääparkkialueen asvaltoimiseksi, jonka uskotaan selkeyttävän pysäköintiä esimerkiksi kesäteatterivieraita ajatellen.

– Täysillä tässä valmistaudutaan. Haluamme olla valmiina, kun kelit ovat otolliset, sanoo kauhakuormaajasta puhelimeen vastaava matkailukeskuksen toimitusjohtaja Jouko Poukkanen.

Talvea kohti on Sappeessa edetty hyvissä asetelmissa. Seikkailupuisto, jonka kohderyhmäksi oli määritelty lapsiperheet, onnistui heti avauskesänään hyvin.

– Seikkailupuisto on mielestäni oiva esimerkki siitä, että uskomalla omaan tekemiseen voidaan saavuttaa suuriakin asiakasmääriä. Investointi oli selvästi oikea ja toi tuhansia majoittujia meidän kohteisiimme, Poukkanen innostuu.

Seikkailupuisto toi eteen jopa sinänsä positiivisen ongelman. Kun viime kesä oli ajoittain majoituksellisesti loppuunmyyty, miten on mahdollista rakentaa kasvua, jota vielä varmasti olisi mahdollista saavuttaa? Lisämajoitustilan rakentumisessa Poukkanen toivookin apua löytyvän esimerkiksi sijoitusasuntoihin investointia pohtivien taholta. Myös itse Seikkailupuistoon tehdään vielä pieniä viilauksia ennen ensi kevään uutta avausta.

Seikkailupuiston onnistumisen lisäksi matkailukeskuksessa voidaan olla tyytyväisiä myös hiihtokoulu- ja Bike Park -toimintaan. Molemmat palkittiin alkusyksystä vuoden parhaina lajissaan.

Tämä antaa lisävirtaa arjen tekemiseen, mutta palkinnot eivät saisi jäädä seinälle ripustettaviksi hymistelyn kohteiksi vaan niiden tulisi ohjata tekemistä aktiivisesti.

– Pitää olla innovatiivinen jatkossakin ja löytää uusia avauksia ja katsantokantoja.

 

Veturillekin kelpaisi kaveri

Matkailukeskus on pälkäneläisittäin iso veturi. Poukkanen laskeskelee sen työllistämisvaikutuksen olevan vuoden mittaan noin 50 henkilötyövuotta, ja kävijöitä kertyy noin neljännesmiljoona.

– Uskon, että työllistävä vaikutus kasvaa jatkossakin, Poukkanen miettii.

Se on hyvinkin mahdollista ottaen huomioon, miten suuria hankkeita matkailukeskuksen pöytälaatikossa on piirrettynä. Ne ovat sen verran mittavia ja Poukkasen näkökulmasta muitakin kuin matkailukeskuksen asiakkaita hyödyttäviä, ettei hän panisi pahakseen vaikka saisi innostettua kunnankin jollakin tavalla mukaan osaan niistä.

– Muissa matkailukeskuksissa tehdään isojakin kunnan infrahankkeita, joilla pystytään saamaan lisämatkailua alueelle ja muihin majoituskohteisiinkin. Meillä on Pälkäneellä potentiaalia, järvet ja paljon muutakin, mutta se ei yksin riitä, hän sanoo.

Poukkanen myöntää, että kunnan kanssa tehtävän yhteistyön syvyys vaikuttaa osaltaan siihen, millaisin askelin matkailukeskus tulevaisuuden investointejaan haluaa ja pystyy lähtemään viemään eteenpäin.

 

Kotimaa yhä nosteessa

Kotimaan matkailulle kuuluu Sappeen toimitusjohtajan Jouko Poukkasen mukaan nyt hyvää. Koronan tuoma lisäbuusti on johtanut hyvään kasvuun matkailuyrityksissä eri puolilla Suomea sekä talvi- että kesäkaudella.

– Uskoisin, että ensi kesä on edelleen kotimaan matkailulle vahva. Talvi tulee olemaan erittäinkin vahva – edellyttäen, että olosuhteet ovat talviset, hän ennakoi.

Poukkasen tietojen mukaan esimerkiksi Lappiinkin on hiljalleen palaamassa ulkomaisia matkailijoita, ja myös kotimaan matkailijat ovat varailleet lomia ahkerasti. Myös Sappeessa tämänhetkinen varaustilanne talvelle on parempi kuin vastaavaan aikaan vuosi.

– On selvää, että kaukokaipuuta tulee ihmisille jossakin vaiheessa. Kotimaan yritysten pitää olla silloin kilpailukykyisiä, että pystymme täyttämään asiakkaiden odotukset. Mitä houkuttelevammat palvelut ja paketit meillä on tarjota, sitä suurempi asiakasmäärä saadaan säilytettyä.

Seikkailupuiston kaltaisten uusien avausten lisäksi voimia yhdistävä yhteistyö on yksi keino, jolla matkailualalla on mahdollista löytää uusiakin asiakaskuntia. Sappee on viritellyt yhteistyötä esimerkiksi Särkänniemen ja Puuhamaan kanssa erilaisin yhdistelmäpaketein. Näin on pyritty tavoittamaan lapsiperheitä, jotka saapuvat eri puolilta Suomea ja ovat kiinnostuneita useasta aktiviteetista.

– Kun vuonna 2006 aloitimme kesätoiminnan, ei Sappeessa ollut luonnon lisäksi oikein mitään tekemistä. Oli pakko keksiä jotakin, miksi ihmiset tulisivat majoittumaan juuri meille.

Kosti Puurunen (vasemmalla) ja Jouko Poukkanen kuvattiin keväällä rakentumassa olevan seikkailupuiston alueella. Taustalla rakentumassa base jump -piste.