Liikennevalvontaa – ”Oi niitä aikoja, kun oli vielä Liikkuva poliisi”

Kirjoittaja on pälkäneläistynyt evp rikoskomisario, nykyisin kantofilosofi.

Liikenneturvallisuudesta puhutaan ja pohditaan aina, kun kolisee kunnolla. Vaaditaan valvontaa ja tekoja viranomaisilta. Tulikin mieleen, että virkaurani alkuaikoina pääsin tai jouduin monenlaiseen valvontatehtävään. Eräänä kauniina keväisenä päivänä 80-luvun alussa minut ja partiokaverini lähetettiin jalkapartioon. Tehtävä oli tutkailla, ettei kerrostalojen räystäillä ole vaarallisia jääpuikkoja tippumassa jalankulkijoiden päähän. Kävelimme Helsingin kantakaupungin katuja katse kohden taivasta kuin aikanaan Sputnikkia tiirailleilla. Saattoi siinä muut kävelijät ihmetellä, kun poliisit kävelevät nokka pystyssä. Ilmeisesti onnistuimme sulattelemaan tiukalla katseella jääpuikot, eikä vahinkoja tullut, sillä partiokaveristani tuli myöhemmin apulaispoliisipäällikkö ja minustakin rikoskomisario. Aina tavatessamme jompikumpi kysyi: ”Onko vaarallisia jääpuikkoja räystäillä?” Naurua riitti.

Toinen hyvin muistiin jäänyt oli, kun valvoimme jalankulkijoiden liikennevalojen noudattamista. Aikuinen mies asteli päin punaisia, ja minä otin hänet puhutteluun. Totesin miehelle, että sinulle paloi punainen valo. Mies sanoi, kuuleppa poika mie olen sitä mieltä, että jo vain vihreä häämötti. Tunnistin murteen, mut en paljastanut, että olen myös meänkielen aluheelta pois. Sanoin, ettei ole mahdollista. Mies sanoi mulle, että no mistäpä hän tietää ko Pellossa ei ole yhthään liikennevaloja, mitä nyt revontulet joskus. Vastaus oli sen verran hyvä, että annoin vain huomautuksen. Paljastin miehelle, että olen syntynyt Kolarissa ja käynyt koulua Pellossa. Hän nauroi ja sanoi, että son juuri braa kun net molemat kirjoitethiin isola kirjaimela. Hän sanoi, että kyllä hän nyt karttaa punaset valot.

Sitten aika muuttui ja poliisien tilalle tuli tekniikkaa, jolla valvotaan liikennettä. Ihan kuin jollain sensorilla todettiin, että Kalle Rovanperälle pitää antaa viiden sekunnin sakko. Hänen hybridiyksikkönsä kun antoi liikaa tehoja 0,16 kilojoulea. Taitaa olla suhteessa lähes sama kuin Miedon sadasosan tappio. Nyt on tienvarsilla peltipönttöjä, jotka ilmaisevat nopeudet ja jopa nappaa kuvan kuskista. Sitä ne eivät osaa tunnistaa, että kuski on juonut liian hapanta juotavaa tai muuten nautiskellut tajunnansumentajia. Oikea poliisi osaisi. Oikeaa poliisia ei kuitenkaan näe tienpäällä kuin lehtien arkistokuvissa, eikä lehteä saane lukea ajaessa. Oi niitä aikoja, kun oli vielä Liikkuva poliisi.

Meneekö tää ihan vain tekniseksi valvonnaksi? Vai tuleeko tämäkin pelkäksi omavalvonnaksi, tee itse diagnoosiksi? Siinä pitääkin olla melkoinen siviilivirtuoosi, että pystyy selvittämään liikenteeseen kuuluvat säännökset. Suomessa ei sentään ole ihan sketsien mukaisia pykäliä niin kuin jenkeissä nytkin voimassa. Vai mitä sanotte? Waynesbrossa, Virginiassa nainen saa ajaa pääkadulla ainoastaan, jos hänen miehensä kulkee auton edellä ja heiluttaa punaista lippua. Teksasissa autossa ei tarvitse olla tuulilasia, mutta tuulilasinpyyhkimet pitää olla. Kaliforniassa autosta ei saa hypätä pois satasen vauhdissa. Turvallista matkaa!