Aitoon koululaiset kirjasivat ylös tunnelmia Evolta, pistetyöskentelypäivästä ja tutustumisretkeltä tekstiilipainoon

Aitoon koulu retkeili Evolle

Koko Aitoon koulu oli retkellä Evolla. Nuotiopaikka oli lähellä bussia. Lähdimme heti Evon luontopolulle ryhmissä. Aluksi kiipesimme paljon ylöspäin harjulle. Menimme monen erilaisen maaston läpi.

Myös Eevun koira oli mukana, Seppo. Noin hieman yli puolenvälin jouduimme ylittämään suon. Yhdessä kohdassa meidän piti mennä yksi kerrallaan, koska pitkospuut saattoivat pettää, ja alla oli vettä. Kuulemma Seppo-koira oli haistanut suolla majavia!

Heti suon jälkeen oli lähde, josta saimme juoda ja täyttää vesipullomme. Sitten jatkoimme matkaa hieman tiheämpään tammimetsään. Luontopolku oli noin 3 kilometriä. Kun saavuimme takaisin nuotiopaikalle, opettajat kokosivat kaikki laavun eteen, ja kertoivat mitä nyt tapahtuu. Sitten aloimme paistaa makkaraa, ja syödä eväitä. Koulu oli tuonut makkaraa, leipää, hedelmää ja pillimehua, sekä oppilaat olivat saaneet tuoda jotain terveellistä evästä.

Syyskuussa Aitoon koulu retkeili Evolle.

Kun aina yksi ryhmä sai syötyä, kouluvalmentaja Jarmo antoi ryhmänjohtajalle paperin ja tussin, sillä jokainen ryhmä lähtisi etsimään rasteja, joita opettajat olivat laittaneet nuotiopaikan lähistölle. Rasteja oli 14. Rasteissa oli aina jokin kysymys. Jokainen ryhmä löysi kaikki rastit. Kun jokainen ryhmä oli löytänyt rastit, opettajat kokosivat taas oppilaat, ja menimme bussiin lähteäksemme takaisin. Bussissa Jarmo kertoi rastien vastaukset.

Kaikilla oli ollut erittäin mukavaa ja hauskaa retkellä, ja olisi kivaa, jos tekisimme tällaisia retkiä uudestaan! Koululle päästyämme kaikki lähtivät kotiin.

Oona ja Tuuli

Retkitunnelmaa Evolta.

Aitoon koulun pistetyöskentelypäivässä opeteltiin erätaitoja, haavan sitomista ja kuultiin tunteista

Aamulla oppilaat kokoontuivat koulun pihalle, jossa heidät jaettiin viiteen eri väriseen ryhmään: mustaan, punaiseen, violettiin, vihreään ja keltaiseen. Ryhmät kiersivät koko päivän erilaisissa pisteissä. Pisteet olivat: Erämiehet, Partio, SPR, Mielen hyvinvointi ja Luonto.

Erämiehinä toimivat Kari Keino ja Raimo Ahola, he opettivat tulen tekoa. Partion pisteen piti Elina Ahlqvist. Hän opetti valmistamaan kaakaota trangialla. SPR:n pisteen pitivät Emilia Mäkinen ja Birgitta Nurmi. He opettivat haavan sitomista. Mielen hyvinvoinnin pisteen pitivät Hanna Keskinen ja Jarmo Kinnunen. Pisteellä puhuttiin tunteista ja opeteltiin rauhoittumista. Luontopisteen piti Mikko Eloranta. Mikon pisteellä katselimme luontodokumenttia. Päivä päättyi koulun pihaan.

Koululaiset Printscorpionin avointen ovien päivässä

Aitoon koulu kävi vierailulla Printscorpiolla, mikä on tekstiilipaino Aitoossa. Saimme tietää miten laitteet toimivat. Ne ovat erittäin mielenkiintoisia. Tarjolla oli myös pullaa, suklaata, limua sekä ilmainen sieniliina. Paikka on erittäin mielenkiintoinen. Suosittelemme käymään paikan päällä ensi kerralla avointen ovien päivänä.