Ämmätsän kartanon navetta muuttuu kanoottiverstaaksi – Vendia Woodsin kansainvälisellä kurssilla rakennetaan oma puukanootti

Jouka Dehm laskee Ämmätsän kartanon mäntytukeista 120 tasaista vuosirengasta. Oksattomasta ja suorasta rungosta saadaan erinomaista venelautaa.

– Ainakin 120, Jouka Dehm laskee metsäautotien päähän pinottujen mäntytukkien tiheitä ja tasaisia vuosirenkaita.

Lähes 40-senttiset rungot ovat suoria ja oksattomia. Pinon puut valittiin viime vuonna yksitellen Ämmätsän kartanon metsistä ja kaadettiin helmikuussa. Nyt ne odottavat kuljetusta Lohjalle. Siellä niistä veistetään 1,5 millimetrin paksuisia viiluja, jotka palaavat kesällä Luopioisiin. Rego-hallin alakerrassa niistä liimataan, puristetaan ja höylätään Vendia-venelautoja.

Jos ajoitus sattuu kohdalleen, niin elokuussa Ämmätsän kartanolla järjestettävällä kanootinrakennuskurssilla veistetään puukanootteja juuri näistä puista.

Veliville Vihtonen oli suunnitellut entiseen navettaan puuverstasta jo ennen kanoottikurssia. Vendia Woodsin kurssi joudutti suunnitelman toteuttamista. Rinnakkain mahtuu rakentamaan lähes kymmentä kanoottia.

Uutta elämää kartanolle

Veliville Vihtosta kiehtoo ajatus, että saksalaisharrastajia tulee kartanon verstaalle rakentamaan kanootteja kartanon oman metsän puista.

– Puulle ei voisi löytyä parempaa käyttöä. Puukanootti on paikallinen, korkean jalostusasteen tuote.

Vihtosen johtama perheyritys Iso-Ämmätsä Oy remontoi kanoottikurssin käyttöön puuverstasta entiseen navettaan, jossa hän lapsena touhusi isovanhempiensa Into ja Eeva-Liisa Uusitalon mukana.

Kartano hiljeni muutama vuosi sitten Inton nukkuessa pois ja Eevan muuttaessa palvelutaloon. Kanootinrakennuskurssi on eräänlainen merkkipaalu kartanon uudessa elämässä.

– Metsät ovat Iso Ämmätsä Oy:n tukijalka, mutta kehitämme käyttöä ja toimintaa myös rakennuksille.

Mäkelän päärakennuksen remontti alkaa olla viimeisiä listoja vaille valmis. Kesäaikaan se palvelee Vihtosen sukua, mutta elokuussa keittiö, oleskelutilat ja huoneet ovat kanoottikurssin käytössä. Seuraavaksi aletaan suunnitella suurtalouskeittiötä sekä kokous- ja majoitustilaa 700-neliöiseen päärakennukseen.

Järvenrantamiljöö tulee tarjoamaan hulppeat ja historialliset puitteet esimerkiksi yritystilaisuuksille ja hääjuhlille. Niiden ohjelma ja tarjoilu tarjoavat työtilaisuuksia paikallisille osaajille.

Kanootinrakentajat pääsevät huuhtomaan päivän pölyt Ämmätsänjärven rantasaunalla.

Kymmenpäiväinen kurssi

Vendia Woodsin kanootinrakennuskurssia on markkinoitu muun muassa Saksaan.

– Siellä veneenrakentajien kurssit on myyty täyteen vuosiksi eteenpäin. Myös USA:ssa ”tee se itse” -kulttuuri on kovassa kasvussa, Jouka Dehm kertoo.

Suomessa järjestettävä kurssi tarjoaa kansainvälisille vieraille eksotiikkaa ja elämyksiä. Verstaspäivän päätteeksi käydään muun muassa soutamassa kirkkoveneellä ja löylytellään rantasaunassa. Kurssin huipennus on oman kanootin vesillelasku.

– Tästä on helppo lähteä melomaan Kukkialle, Päijänteelle tai mihin vain ennen kuin lähtee kanootin kanssa kotiin, Dehm sanoo.

Kurssi on kolmekielinen, sillä puuvenerakennusmestarilta sujuu suomen lisäksi myös saksa ja englanti. Ukrainan sodan aiheuttaman epävarmuuden ja inflaation vuoksi kurssi ei heti täyttynyt saksalaisrakentajista, joten myös paikalliset ja kesäasukkaat voivat ilmoittautua mukaan.

– Kanootin rakentaminen vie noin viikon. Kurssi on kuitenkin kymmenpäiväinen, jotta ei tule kiire ja aikaa jää muuhunkin.

Saksalaisen Thomas Vochezerin suunnittelema Fimia-puukanootti on kevyt ja helppohoitoinen. Riittää, kun sen käsittelee kerran vuodessa pellavaöljyn, mäntytervan ja puutärpätin seoksella.

Veneveistämöstä tuli Vendia-tehdas

6.–16. elokuuta järjestettävä rakennuskurssi tekee tunnetuksi Vendia Woodsin Finnia-kanoottia. Saksalaismestari Thomas Vochezerin suunnittelema kaksipaikkainen puukanootti rakennetaan 5–6 millimetrin vahvuisista Vendia-venelaudoista. Kanoottilaudat jyrsitään valmiiksi oikeisiin mittoihin tietokoneistetulla CNC-jyrsimellä Orimattilassa.

– Rakentaminen onnistuu käsityökaluilla, Jouka Dehm sanoo.

Kurssin lisäksi kanootin voi nikkaroida myös itsekseen rakennussarjasta tai hankkia valmiiksi rakennettuna.

Ennen Finnia-kanootteja Luopioisissa on rakennettu Käenniemi-veneitä. Sekä veneissä että kanooteissa hyödynnetään limisaumatekniikkaa, joka nimettiin toissa vuonna Unescon aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon.

Luopioislaisen veneenrakennusperinteen elvyttämisestä saadaan kiittää Perttu Pohjanperää, joka rakensi ensimmäisen Käenniemi-veneen Vendia-laudasta. Matalalaitainen ja helpposoutuinen malli on kehittynyt vuosisatojen aikana paikallisiin oloihin ja tarpeisiin sopivaksi.

– Aikanaan joka järven rannalta löytyi mestari, joka siirsi taitonsa oppipojille. Veneenveistoperinne lopahti, kun markkinoille tulivat sarjavalmisteiset lasikuitu- ja alumiiniveneet, Jouka Dehm sanoo.

Vendia Woodsin koneet asennettiin Rego-hallin alakertaan loppuvuodesta 2021. Venelauta liimataan ja prässätään mäntyviiluista suurella puristimella.

Ensimmäiset laudat Saksaan

Vendia Woods on Kukkian kasvattamon versoja. Osuuskunnan alkuperäisenä ideana oli vaalia paikallista perinnettä ja rakentaa veneitä paikallisesta puusta.

Veneenrakennus käynnistyi toissa vuonna Kukkian kaupan entisissä tiloissa. Käynnistysvaiheessa törmättiin monenlaisiin pulmiin.

– Ensimmäiset viikot korjattiin käytettyjä hankittuja koneita, Jouka Dehm muistelee.

Kuumaan kesäaikaan lautahyllyt piti peitellä, koska ilma oli liian kuiva. Höylän jyrinä ja kupariniittien naputtelu koetteli naapuruston hermoja.

Lopullisesti suunnitelmat menivät uusiksi, kun venelautoja valmistaneet rautalammilaisveljekset pistivät pillit pussiin.

– Koko konsepti oli rakennettu Vendia-laudan varaan, Dehm kuvaa epätoivoista tilannetta.

Syksyllä 2021 koneet ja tuotemerkki ostettiin Luopioisiin ja marraskuusta 2021 alkaen Vendia-venelautoja on valmistettu Rego-hallin alakerrassa. Ensimmäiset laudat lähtivät joulukuussa 2021 Saksaan.

Puuvenerakennusmestari Jouka Dehm toivoo, että kalenterista löytyisi enemmän aikaa markkinointiin, sillä mäntyviilusta valmistettavalla Vendia-venelaudalla riittää kysyntää Euroopassa.

Kevyt ja helppohoitoinen

Vendian tuotekehitystä ja käynnistysvaihetta on helpottanut Leader- ja Business Finland -rahoitus. Markkinoita on avattu kotimaan lisäksi Keski-Eurooppaan. Vientiponnisteluita helpottaa se, että Jouka Dehm on kasvanut Saksassa, josta hänen isänsä on kotoisin.

Kymmenen vuotta sitten Dehm palasi Suomeen ja opiskeli veneenveistäjäksi. Luopioisiin hänet toi Kukkian kasvattamon käynnistämä veistämö.

Vendia-venelaudalla on vankka maine veneenrakentajien keskuudessa. Se valmistetaan leikatusta, eikä sorvatusta viilusta, kuten vaneri.

– Sen ansiosta lauta käyttäytyy kuin lauta ja näyttää laudalta, Jouka Dehm esittelee syistä pintaa.

Veneenrakentamisessa tarvittavaa hitaasti kasvanutta, suoraa ja oksatonta puuta on vaikea löytää, koska metsiä hoidetaan niin tehokkaasti. Venelautoja sahatessa suuri osa rungosta menee hukkaan, mutta viilutuksen ansiosta laaturunko hyödynnetään tarkasti pintaa ja ydintä lukuun ottamatta.

Vendia-lauta nopeuttaa ja helpottaa rakentamista, sillä sitä ei tarvitse höyryttää ja käsitellä, jotta sen saa taipumaan oikeaan muotoon. Tarkasti mittojen mukaan CNC-työstettyjen kappaleiden ansiosta rakennusvaiheessa säästytään säätämiseltä.

– Rakenteessa on vähän ristiviiluja, ja siksi se taipuu tasaisesti kuin massiivipuulauta.

Vendia-venelaudalla on myös loppukäyttäjää hyödyntäviä etuja: veneestä ja kanootista tulee kevyt ja helppohoitoinen.

– Vendia-lautaa ei saa halkeilemaan. Hoidoksi riittää, kun sen käsittelee kerran vuodessa pellavaöljyn, mäntytervan ja puutärpätin seoksella. Se on tunnin homma.

Jouka Dehm kokosi toukokuussa ensimmäisen Finnia-puukanootin, joita rakennetaan kesän kurssilla Ämmätsän kartanolla.