Niin kuin cha cha cha – suomalaisittain ilmiömäisistä viisuista jäi toivottavasti käteen muutakin kuin harmitus

Abba on ollut lähes kyllästymiseen asti esimerkkinä esiintyjästä, joka hyppäsi kuuluisuuteen Euroviisujen kautta. Ruotsalaisyhtye oli esillä jälleen viime viikonloppuna, tämänkin vuoden viisufinaalissa, muisteltaessa viisujen luomia tähtiä ja tuhkimotarinoita. Suomalaisittain vihreään verhottu tuhkimotarina jäi lopulta kynnenmitan vajaaksi, kun takavuosien Euroviisu-heittopussimaan nousu some- ja musiikki-ilmiöksi, yleisön suursuosikiksi ja koko kisan voittoon toteutui vain kahden ensimmäisen kohdan osalta. Sen sijaan kirjattiin yksi uusi sankaritarina ruotsalaiseen viisuhistoriaan, kun ”Tattoo”-kappale nosti Ruotsin ja laulaja Loreenin historiallisiin voittomääriin irlantilaisten rinnalle.

Sydän-Hämeen Lehden lukijat osoittivat ennen viisuja asiantuntemuksensa myös kansainvälisen musiikin saralla. Euroviisu-viikon alkajaisiksi pidetyssä nettikyselyssä osattiin kertoa, että tänä vuonna menestys ei kierrä Suomea. Lähes kaikki vastanneet näkivät Käärijän ”Cha cha cha” -kappaleineen etenevän viisufinaaliin – ja myös menestyvän siellä. Paikka kolmen kärjessä, jopa voitto, oli monen ajatuksissa.

Suomen toinen viisuvoitto jäi lopulta saavuttamatta. Suomalaisia ja osin muutakin Eurooppaa jäi Käärijän kakkossijaa enemmän häiritsemään tapa, jolla voitto meni Ruotsiin – sinänsä sopivasti ajatellen ensi vuonna länsinaapurissa ja Euroviisuissa varmasti hehkutettavia Abban viisuvoiton 50-vuotisjuhlia.

Hopea ei ole koskaan häpeä, ainakaan jos osallistujia on enemmän kuin kaksi. On kuitenkin samanaikaisesti sääli ja hyvä asia, että Thomas ”G:son” Gustafssonin ja kumppaneiden kynäilemä kipale oli niin keskinkertainen, että se jätti oven auki isolle kysymysmerkille ja kriittiselle keskustelulle eri maiden asiantuntijaraatien asemasta laulukilpailussa. Osasta suomalaisia jälkikeskustelu sosiaalisessa mediassa paljasti sen, että arvokkaan häviämisen taito on muutaman paremmin sujuneen viisuvuoden jälkeen selvästi päässyt joiltakin unohtumaan.

Ruotsalaiset eivät toki vaikuttaneet olevan itsekään tyytyväisiä tilanteeseen, jossa asiantuntijaraadit nostettiin tikunnokkaan niiden sementoitua Loreenin viisuvoiton perustan. Suomalaiset olivat yleisön selvä ykkösvalinta, mutta sinivalkoisten silmälasien läpi katsottunakin on hyvä huomata Ruotsin pärjänneen hyvin myös yleisöäänestyksessä – vaikka Suomesta ei tällä kertaa yleisön tukea länsinaapuriin virrannut.

Käärijän ja ”Cha cha chan” Euroviisu-menestystä ei kuitenkaan lopulta määritä se, miten ja paljonko Ruotsi, Loreen ja ”Tattoo” olivat parempia. Tärkeämpää on suomalaisten innostuminen yhtenäiseksi ja kollektiiviseksi tukijoukoksi ja sen osoittaminen, että Euroopan – ja maailman – laajuudelle leviävä ilmiö voi syntyä myös pienestä Suomesta. Jopa ihan suomen kielellä.

”Cha cha cha”:ta on kuultu niin päiväkotien pihoilla Pälkäneellä kuin Raikun koulua puolustaneessa mielenilmauksessa valtuustokokouksen alla Kangasalla. Yleisradiossa varmasti mietitäänkin, voisiko ilmiö olla toistettavissa. Ensi vuoden Euroviisu-karsinta eli Uuden musiikin kilpailu ollaan virittelemässä käyntiin loppukesästä, jolloin Käärijäkin lienee jo toipunut viisureissusta ja heinäkuisesta Aitoon-vierailustaan. Ylellä varmasti kutittelee ajatus saada lähetettyä Käärijä toistamiseen viisuihin, joissa yleisö – kuten Loreen jälleen todisti – lähinnä riemastuu saadessaan todistaa ”vanhan tutun” nousemista jälleen lavalle.

Puitteiden sopivuutta viisuisännöintiin Pirkanmaalla saatiinkin jo selviteltyä tämän kevään huumassa. Näetkö sinäkin sielusi silmin jo kameraryhmän kiertelevän perinteistä postikortti-videopätkää kuvaamassa Sydän-Hämeen kauniissa järvi- ja harjumaisemissa, Pälkäneen rauniokirkolla ja Kangasalan näkötorneilla..?