Kirsi Piha kuntaväelle: ”Merkityksensä hyvin sanoittava kunta menestyy”

– Kuntien on tehtävä merkityksensä näkyväksi. Merkitys on tehtävä todeksi myös sisäisesti, Kirsi Piha sanoo.
– Kuntien on tehtävä merkityksensä näkyväksi. Merkitys on tehtävä todeksi myös sisäisesti, Kirsi Piha sanoo.

Kunnallisjohdon seminaarissa Lahdessa tänään keskiviikkona puhunut yrittäjä Kirsi Piha näkee, että tulevaisuudessa menestyvät kunnat osaavat sanoittaa hyvin oman merkityksensä yhteiskunnassa.

– Ne käyvät jatkuvaa vuoropuhelua ympäristön kanssa, tunnistavat aidot vahvuutensa ja ovat alati valmiita muuttumaan, Piha syventää.

Piha kehottaa kuntia miettimään, mikä ihmisille on tärkeää. Hän muistuttaa, että kunnalla on kaikki mahdollisuudet toteuttaa asioita.

Piha teroittaa, että kunnan kommunikaatio on keskeisessä osassa kunnan elinvoimaisuuden vahvistamisessa. Hänen mukaansa kunnan on käytävä vuoropuhelua yhteiskunnan ja oman ympäristön kanssa.

– Kuntien on tehtävä merkityksensä näkyväksi. Merkitys on tehtävä todeksi myös sisäisesti, Piha sanoo.

Piha muistuttaa, että viestitulvasta on vaikeaa erottua. Erottuminen käy koko ajan vaikeammaksi.

– Ihmisten mielikuvia ei voi kontrolloida. Niitä on rakennettava aktiivisesti, Piha kannustaa.

Piha sanoo, että meneillään on murros, joka koskettaa laajasti yhteiskunnan eri alueita.

– Viestinnän ja teknologian mullistus 2010-luvun taitteessa, ja nyt edessä oleva ekologinen haaste aiheuttavat yhdessä valtavan murroksen, Piha toteaa.

Piha kannustaa tarkastelemaan muiden megatrendien vaikutuksia yhteiskuntaan. Niitä ovat epävarma globaali toimintaympäristö, talouden murros, väestön ikääntyminen, teknologian nopea kehitys, hyberglobalisaatio, kaupungistuminen, ilmastonmuutos sekä arvojen murros.

Visuaalinen ilme ei ole brändi

– Hyvä kuntabrändi ei tarkoita visuaalista ilmettä tai palveluiden esittelyä, vaan sillä alleviivataan erityisiä vahvuuksia houkuttelevalla ja innostavalla tavalla, Kirsi Piha evästää.

Piha määrittelee, että brändi on se, mitä ihmiset sanovat sinusta, kun et itse ole paikalla.

– Lähes kaksi kolmasosaa haluaa, että brändit ottavat kantaa heille tärkeisiin asioihin, Piha tarkentaa.

Pihan mielestä vaikuttavaa viestintää tehdään siellä, missä ihmiset ovat.

– Vaikuttavaa viestintää on merkitys, johon haluamme kirjoittaa itsemme mukaan. Vaikuttavaa viestintää on olla rohkeasti uniikki, Piha avaa.

Pihan vetovoimaisen kuntamielikuvan luominen ei ole projekti vaan jatkokertomus.

– Parhaimmillaan viestintä rakentaa yhteistä merkitystä, Piha kiteyttää.

Piha sanoo, että maailma