Harjoituskilometrejä Pakkalassa kerännyt Kalle Rovanperä kehuu Sydän-Hämeen teitä – Katso kuvat Sahalahden testipäivästä

Kalle Rovanperä saapui huoltoalueelle lounasaikaan.

Maalaismaisema on rauhallinen. Mekaanikot viittovat lounastaan syömässä olevien ihmisten suuntaan ja laittavat sormet korviensa eteen suojaamaan kuuloa. Sitten jylähtää. Toyotan Rally1-kilpuri pärähtää käyntiin ja moottorin kierroksia huudatetaan.

Kaikki on kunnossa. Päivän testi voidaan aloittaa aikataulussa.

Tänään ajettavan Hyacenter-rallin tieosuuksista kolme ulottuu Sydän-Hämeen alueelle. WRC-sarjan isoille talleille ralli on enemmän tai vähemmän valmistautumista viikon kuluttua käytävään Suomen MM-ralliin.

Sydän-Hämeen seudulle ulottui myös Hyacenter-rallin testierikoiskoe perjantaina Sahalahdella Pakkalan kylässä.

Testipätkä kulki Pohjalahdentietä pitkin, ja perjantaisen testipäivän huoltoalue kasattiin paljon rallielämää nähneelle Kunnin tilalle.

Jyväskylän Suurajojen aikaan Kunnin tila oli kilpailussa vahvasti mukana. Tilalla on vieraillut ralliautoilun suuria nimiä, kuten Ari Vatanen ja Juha Kankkunen.

Testipäivä oli talleille ohjelmantäyteinen. Ensiksi hiottiin kartanlukijan nuotit ja tietysti kulkuväline sopivaan iskuun, ja sen jälkeen vasta päästiin antamaan hanaa. Sekä Toyota että M-Sport Ford ottivat kaiken ilon irti testiajasta. Kun autot viimein saatiin liikkeelle, oli ajotahti koko päivän tiivis.

Yksi ajolenkki, ja takaisin huoltoalueelle.

Pientä hienosäätöä autoon, ja takaisin baanalle.

Perän luistoa ja jousitushommia

Kalle Rovanperällä oli aikaa myös nimikirjoituksille.

Kenties koko rallimaailman kiinnostavin nimi on jo useamman vuoden ollut Kalle Rovanperä – ja syystäkin. Kaikkien aikojen nuorin ralliautoilun maailmanmestari on hallinnut rallipolkuja viime vuodesta alkaen ja on vahvin mestariehdokas myös tänä vuonna. Rovanperä kertoo, että Suomen MM-rallin valmisteluissa niin Pakkalassa kuin itse Hyacenter-rallin kilpailussa käydään auton säädöistä kaikki läpi.

– Auton alustan hommia on paljon, eli siis jousituksen kanssa tehdään töitä, Rovanperä sanoo.

Rovanperä on viime viikkoina viettänyt paljon aikaa ratin takana. Toyotaa testattiin Viron MM-rallia varten, sen jälkeen hän kävi voittamassa kyseisen rallin näytöstyyliin ja nyt autoa testataan lisää.

Äkkiseltään tarkasteltuna näyttäisi, että Viron ja Suomen tiet ovat luonteeltaan melko samanlaisia. Miksi siis autoa testataan niin paljon?

– Viron ralli oli kuitenkin niin erilainen. Vaikka auto oli siellä tosi hyvä ja nopea, sitä joutuu silti säätämään. Puhutaan hyvin erilaisista teistä, kun Suomessa sora poikkeaa paljonkin Viron sorasta.

22-vuotias Rovanperä tavoittelee ensi viikolla uransa ensimmäistä Suomen MM-rallin voittoa. Hän lähtee Jyväskylään hyvillä mielin, mutta pieniä murheitakin on ollut.

– Nyt esimerkiksi keskiviikkona ajetuissa testeissä oli aika paljon auton perän luistamisen kanssa ongelmaa.

Suomen rallin kaltaisilla teillä autojen erot voivat välillä olla hyvinkin pieniä. Siksi kuljettajan on tärkeää löytää autoonsa täysi luotto. Mitä ajettavuusongelmille voi oikein tehdä?

– Tosi paljon on tietenkin vaihtoehtoja, ja sen takia myös tarvitaan aikaa säätötyöhön. Voimansiirto, eli tasauspyörästön lukkoja säädetään, ja jousitusta lähinnä, Rovanperä taustoittaa.

Yksi asia, johon Pakkalan testeissä kiinnittyi sivustaseuraajan huomio, oli autojen paluu huoltoalueelle. Kun autot tulivat takaisin omiin telttoihinsa, ne pidettiin käynnissä vielä ainakin noin minuutin verran ennen kuin moottori sammutettiin. Tällekin löytyi lopulta yksinkertainen syy.

– Auto jäähtyy samalla, kun se on käynnissä. Kaikki on niin kuumana, kun tullaan tuolta pätkältä – varsinkin kun se on tuossa ihan lähellä, Rovanperä kertoo.

Pienimmätkin yksityiskohdat otetaan huomioon auton säätötyössä.

Sydän-Hämeen tieosuuksista erityisesti historiallinen ja legendaarinen Savon erikoiskoe Lempäälän ja Kangasalan välillä saa Toyota-kuskilta suitsutusta. Kaikkiaan Hyacenter-rallin reitillä on hallitsevan maailmanmestarin mukaan ”ihan hienoja pätkiä”.

– Monta osaa pätkistä on tosi teknisiä, ja sitten on todella vauhdikasta. Siellä on siis vähän kaikkea, kuten hyvässä rallissa kuuluukin olla, analysoi Rovanperä.

Nykyisin MM-tason ralleissa toistetaan samoja erikoiskokeita: aamupäivällä ajetaan neljästä viiteen pätkää, jotka toistetaan iltapäivällä. Rovanperän mukaan Hyacenter-rallin reitiltä voisi periaatteessa hakea vaihtelua Suomen rallin nykyiselle reitille.

Tästä ajatusleikistä nousevat kuitenkin nopeasti esiin logistiset ongelmat rallin pyöriessä vahvasti Keski-Suomessa.

– Kauas jouduttaisiin tulemaan Jyväskylästä. Sehän se ongelma on, ettei ole meille kuskeille hirveän kivaa, jos päivät ovat niin pitkiä. Sitten ajettaisiin paljon siirtymää ja kauas.

– Mutta teoriassa kyllä: olisihan se hyvä saada vähän vaihteluakin, Rovanperä pohtii ennen kuin uusi testikierros kutsuu.

Katso kuvat Sahalahden testipäivästä:

Elfyn Evansin kartanlukija Scott Martin kävi välillä tarkastamassa nuottivihkonsa sisältöä.

Sateisena päivänä autotkaan eivät säilyneet kiiltävän puhtaina.

Rally1-autot eivät olleet ainoita testaajia. WRC3-luokan mestari Roope Korhonen oli myös mukana testeissä.

Pierre-Louis Loubet hoiti M-Sport Fordin ajovelvoitteet.

Elfyn Evans kävi mekaanikkojen kanssa läpi tuntemuksiaan Toyotan autosta.

Sotkuista oli myös mekaanikoilla.
Sieltä tulee hallitseva maailmanmestari…
ja sinne hän on menossa. Moottorin desibelit olivat selvästi tavallisiin henkilöautoihin verrattuna suuremmat.