Pyöreän pöydän ritarit on upean visuaalinen kokonaisuus ja musiikki on komeaa – silti mielen pohjalla kaihertaa myös pieni hämmennys

Tampereen Työväen Teatterissa kantaesityksensä keskiviikkona saanut Pyöreän pöydän ritarit jättää päällimmäiseksi tunteeksi jonkinlaisen hämmennyksen. Välillä miettii, että tuo tunne on oikein hyvä ja välillä, että se on enemmänkin hämmentävä. Näytelmä lienee suunnattu hieman nuoremmalle katsojakunnalle, ja nuorisoon se varmasti uppoaakin hyvin.

Fantasiantäyteinen musiikkikomedia luottaa nokkelaan sanailuun. Sen keskiaikaiset teemat – muun muassa rakkaus ja johtajuus – ovat ajankohtaisia tänäkin päivänä. Näytelmässä keskiaikaa modernisoidaan ja sen ajankuvaan tuodaan asioita nykyajasta. Välillä yhdistely toimii kutkuttavan hyvin, kuten olutteltan biletyskohtauksessa ja suhteen päättämisessä viestin avulla.

Näytösesitteessä Pyöreän pöydän ritareita kuvataan adjektiivilla ”omaleimainen”, ja adjektiivi kuvaakin näytelmää hyvin.

Musiikkiesitykset raikuvat erittäin komeasti ja ne ovat taidokkaasti tehtyjä. Mainio ratkaisu on myös muusikon sijoittaminen näkyvään paikkaan lavalle, jossa hän ikään kuin seurailee ritareiden, kuninkaiden ja muiden näytelmän hahmojen toilailuja. Muusikon roolissa vuorottelevat Paavo Malmberg ja Tony Sikström.

Kuvassa bardit Mika Honkanen (vasemmalla), Aleksi Kaufmann, muusikko Paavo Malmberg, Pihla Pohjolainen ja Esme Kaislakari (Guinevere), Jukka-Pekka Parviainen (Lancelot), Juha-Matti Koskela (Bors), Samuli Muje (Kay), Hiski Vihertörmä (Gawain), Vilma Sippola (Morgan), Miia Selin (Merlin) ja kuvassa keskellä takana Noora Dadu (Arthur). Kuva: Kari Sunnari.

Lavasteet tukevat upeasti näytelmän fantasiamaailmaa: ne ovat yltäkylläiset ja visuaalisesti erinomaisesti toteutetut. Lavastelohikäärmeiden puhaltamat liekit tuntuvat lämpönä katsomossa asti. Lavastussuunnittelusta vastanneelta Janne Vasamalta täyden kympin työtä.

Kuningas Arthurin roolissa nähtävä Noora Dadu tekee lavalla vakuuttavaa työtä. Hän onnistuu luomaan hahmosta juuri sopivan ristiriitaisen, mutta silti uskottavan.

Esityksen ohjauksesta vastaa Linda Wallgren ja käsikirjoituksesta Juho Gröndahl. Musiikin ovat luoneet laulaja-lauluntekijänä tunnettu Antti Autio, M-yhtyeen Jussi-Pekka Parviainen sekä Paavo Malmberg.

Arvio: Kolme tähteä.

 

Pyöreän pöydän ritarit työryhmä:

  • Käsikirjoitus, laulujen lyriikat Juho Gröndahl
  • Kirjailijan tekstidramaturgi Hanna Suutela
  • Musiikin sävellys Antti Autio, Paavo Malmberg, Jussi-Pekka Parviainen
  • Esityksen musiikkisuunnittelu ja musiikin sovitus Paavo Malmberg, Jussi-Pekka Parviainen
  • Ohjaus Linda Wallgren
  • KoreografI Jenni Nikolajeff
  • Laulujen harjoituttaminen Tony Sikström
  • Lavastussuunnittelu Janne Vasama
  • Pukusuunnittelu Marjaana Mutanen
  • Valosuunnittelu Eero Auvinen
  • Äänisuunnittelu Kalle Nytorp
  • Tuottaja Heidi Kollanus
  • Apulaistuottaja Elise Richt
  • Elektronisten soittimien ja nauhojen ohjelmointi Paavo Malmberg
  • Rooleissa Noora DaduMiia SelinVilma Sippola (Näty), Esme Kaislakari (Näty), Jussi-Pekka ParviainenPihla PohjolainenSamuli MujeMika HonkanenHiski VihertörmäJuha-Matti KoskelaAleksi Kaufmann. Muusikkoina näyttämöllä vuorottelevat Paavo Malmberg ja Tony Sikström.