”Kyllä minä tiedän, miten tämä toimii” – oletko harvalukuista käyttöohjeiden lukijajoukkoa?

Uusi tuote ostettuna, mutta mukana ei seuraa paperisia käyttöohjeita vaan ohjeet pitäisi ladata netistä – ja seurauksena tuskailua, miksi nuo ohjeet eivät ole helpommin katsottavissa. Näinkin se menee, mutta tulisiko ohjeita oikeasti luettua sen paremmin, jos ne olisivat ”helpommin” käsien ulottuvilla?

Välttämättä ei. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto eli Tukes teetti kyselyn siitä, miten aktiivisesti suomalaiset perehtyvät tuotteiden ja palvelujen käyttöohjeisiin. Tukesin mukaan ohjeiden vastainen käyttö kun johtaa Suomessa vuosittain vakaviin vammoihin ja jopa kuolemantapauksiin.

Tutkimukseen vastasi tuhat ihmistä eri ikäryhmistä ja eri puolilta Suomea. Kyselyn mukaan suomalaiset eivät käyttöohjeita suuremmin kuluta: vain 13 prosenttia vastaajista kertoo lukevansa käyttöohjeet aina. Vajaa viidennes lähinnä silmäilee ohjeet läpi, ja 23 prosenttia vastaajista kertoo lukevansa ohjeet vain siinä tapauksessa, ettei ole saanut tuotetta toimimaan toivotulla tavalla.

Esimerkiksi pienelektroniikan kohdalla jopa 65 prosenttia vastaajista tunnustaa, että ohjeet jäävät usein lukematta. Kyselyn mukaan juuri kodinkoneiden ja pienelektroniikan käyttöohjeita luetaan vähiten, vaikka pelkästään sähkölaitteista aiheutuu vuosittain Suomessa yli 2000 tulipaloa. Kodinkoneet ja pienelektroniikka muuttuvat entistä ajankohtaisemmiksi, kun syksy etenee ja pimeyden keskelle viritellään esimerkiksi monenlaisia valaistusratkaisuja. Joulupaketeista kääritään – ja alennusmyynneistä kaivetaan – erilaisia teknisiä vempeleitä reilun parin kuukauden kuluttua.

Myös erilaisissa palveluissa, liikuntapaikoissa ja tapahtumissa, on omat käyttö- ja turvallisuusohjeensa. Niihin tutustutaan yhtä laihalla kiinnostuksella kuin tuotteiden konkreettisiin käyttöohjeisiin.

Yhtä lailla käyttöohjeisiin ja -ehtoihin jää perehtymättä erilaisissa sähköisissä palveluissa.

Suomen itsenäisyyden rahaston eli Sitran tutkimus vuodelta 2019 kertoo, että vain joka kolmas lukee sovellusten tai palvelujen käyttöehdot edes useimmiten. Useampi kuin joka viides – 22 prosenttia suomalaisista – hyväksyy ehdot lukematta.

Sovellusten ja sähköisten palvelujen käyttöohjeet ja -ehdot ymmärretään enintään kohtalaisesti: Sitran mukaan vastaajista peräti 27 prosenttia koki ymmärtävänsä ne melko tai erittäin huonosti.

Tukes muistuttaa, että Suomessa myytävien tuotteiden mukana pitää olla turvallisuuden kannalta oleelliset käyttöohjeet suomeksi ja ruotsiksi. Ohjeiden tarkoituksena on opastaa tuotteiden turvallisessa käytössä. Tuotteiden käyttöohjeet kuuluvat aina valmistajan, maahantuojan ja myyjän vastuulle ja palveluissa palveluntarjoajan vastuulle.

Käyttöohjeiden saaminen ymmärrettäviksi ja kiinnostaviksi – muutenkin kuin humoristisen epäonnistunein käännöstekstein – on sekä myyjän että ostajan etu. Lukeminen ja noudattaminen jää kuitenkin käyttäjän tontille. Aina laitteet eivät toimi tai käyttöohjeet aukea toivotusti, mutta ihmetellä voi, miksi käyttöohjeeseen perehtyminen ei innosta, jos se voi säästää myöhemmin monelta murheelta.