Tällainen on aamu Pirkanmaan ainoalla lentokentällä – ”Vuorosuunnittelussa on haasteita, että saa toimivan listan näillä lennoilla”

Tampere–Pirkkalan-lentoasemalta pääsee maailmalle melkein vuorokauden ympäri. Palveluneuvoja Tuija Jokinen ei harmittele vaihtelevia työvuoroja.
Palveluneuvoja Tuija Jokisen työtehtäviin kuuluu muun muassa turvatarkastusten tekeminen. Matkatavaroita koskevat säännöt ovat matkustajilla pääsääntöisesti hyvin hallussa. Kuva: Sanni Harmanen.

Lentoliikenne pyörii maailmassa vuorokauden ympäri. Myös Pirkanmaan ainoalla lentoasemalla lentojen aikataulut sanelevat monen ammattilaisen työviikon. Marraskuun alussa Tampere–Pirkkalan-lentokentältä esimerkiksi aloitettiin lauantaiset aamulennot Teneriffalle. Koska lento lähtee kello 4.30, tarvitaan työntekijöitä kentälle jo kello 2.30.

Tuija Jokinen ei ole tottunut aikaisiin aamuihin, vaikka on työskennellyt Tampere-Pirkkalan lentoasemalla vuodesta 1992 – ”ikuisuuden”, kuten hän itse sanoo. Terminaalissa palveluneuvojana hän on toiminut 13 vuotta.

– Selkeää työrytmiä ei synny, kun viikon aikana voi olla hyvin erilaisia vuoroja. Aamuvuorot alkavat arkisin yleensä neljältä, ja iltavuorot päättyvät puoliltaöin. Vuorosuunnittelussa on haasteita, että saa toimivan listan näillä lennoilla. Mutta en halua moittia, sillä tärkeintä on, että on lentoja. Kaikki lentoyhteydet ovat tervetulleita, Jokinen sanoo.

 

Tampere–Pirkkalan-lentokentällä työskentelee kahdeksan vakinaista ja kolme tarvittaessa töihin kutsuttavaa palveluneuvojaa, joiden työhön kuuluu matkustajien monenlaista ohjeistamista ja avustamista. Helsinki–Vantaan-lentoasemalla turvatarkastuksia hoitaa oma ammattiryhmänsä, mutta muilla asemilla tehtävä kuuluu palveluneuvojille. Jokisen mielestä työssä parasta ovat ihmiset. Työkaverit ovat mukavia, ja asiakkaat yleensä iloisissa lomatunnelmissa. Työ vaatii hyvää pelisilmää, sillä palveluneuvojat ovat tekemisissä kaikenlaisten matkustajien kanssa.

Hyviä keskustelutaitoja vaaditaan esimerkiksi silloin, kun lentojen säännöt tuottavat matkustajille yllätyksiä. Viime aikoina pulmia ovat aiheuttaneet yleistyneet varavirtalähteet. Moni ei tiedä, että niitä ei saa pakata ruumalaukkuun oikosulun vaaran vuoksi.

– Eräs matkustaja luuli pakanneensa itselleen mukaan peilin, mutta peilipintainen esine olikin oikeasti varavirtalähde. Se olikin hänelle yllätys, Jokinen muistelee.

Kun Helsinki–Vantaalla otettiin keväällä 2022 käyttöön uudet läpivalaisulaitteet, kentältä lähtevät matkustajat ovat voineet muun muassa ottaa matkustamoon aiempaa isompia nestemääriä. Tiedotus asiasta on mennyt niin hyvin perille, että moni otaksuu samojen käytäntöjen pätevän kaikilla Suomen kentillä, vaikka näin ei ole.

 

Tampere–Pirkkalaa käyttävät monenlaiset ihmiset. Nuoret saapuvat asemalle usein Nyssen paikallislinja-autolla, kun taas parkkipaikkoja hyödyntävät etenkin lapsiperheet ja kauempaa tulevat. Lygg-yhtiön tilauslennot yrityksille käynnistyivät elokuussa, ja iäkkäille matkustajille kenttä on mukavan pieni. Vaikka koronavuodet ja Venäjän sota Ukrainassa ovat tuoneet alalle turbulenssia, Jokinen ei vaikuta huolestuneelta.

– Lennoillamme on ollut hyvät täyttöasteet, ja meillä on paljon hyviä kohteita, hän toteaa.

 

Palveluneuvoja Tuija Jokisen työaamu syyslomaviikolla:

3.30 – Lähtö kotoa Tampereen Veisusta autolla lentokentälle. Kyytiin hyppää työkaveri Pirkkalan keskustasta.

4.00 – Työvuoro terminaalissa 1 alkaa. Turvatarkastuksessa käytettävien laitteiden ja terminaalin tilojen tarkistamista sekä matkustajien neuvomista infossa.

4.15 – Turvatarkastus avataan viimeistään.

5.20 – Lento Riikaan lähtee.

5.30 – Aamupalaa. Terminaalin, sen edustan ja tarvittaessa parkkipaikan tarkistamista ja siistimistä sekä muita työtehtäviä.

8.00 – Lähtö muutamaksi tunniksi kotiin ennen kaksiosaiseen työvuoroon kuuluvaa iltapäivävuoroa, joka alkaa kello 14.

Juttua korjattu 2.11. klo 11.10: Korjattu faktalaatikkoon turvatarkastuksen avautumisen ajankohta. Aiemmin turvatarkastuksen kerrottiin avautuvan viimeistään kello 5, kun oikea aika on viimeistään kello 4.15.

Tuija Jokinen on työskennellyt Tampere–Pirkkalan-lentokentällä 31 vuotta, joista 13 vuotta terminaalissa palveluneuvojana. Kuva: Sanni Harmanen.