Henkilökohtaisia aamutervehdyksiä, välipalan tekoa sekä nakkikastiketta ja perunaa – tutustuimme Aitoon koulun arkeen tuiki tavallisena torstaina

– Hyvää huomenta, tervetuloa kouluun Mauno.

– Hyvää huomenta, tervetuloa kouluun Jonathan.

– Hyvää huomenta, tervetuloa kouluun…

Aitoon 3–4-luokan opettaja Hanna Keino tervehtii henkilökohtaisesti jokaisen oppilaan aamulla. Luokkaan astelee torstaisena aamuna kello 9.15 nelosluokkalaisia, sillä kolmosilla on ollut kello 8.30 alkaen jo englannin tunti. Tänään paikalla on 11 oppilasta luokan 12 oppilaasta.

Aada viittaa ja haluaa vastata äidinkielen tunnilla.

Ensin katsotaan, mikä viikonpäivä ja kuukausi tänään onkaan ja käydään ne läpi myös englanniksi. Samalla tarkistetaan, kenen vuoro on viettää tänään nimipäiviään: Teon ja Teijon. Keskustelua herättää myös se, että koulun pihassa oleva pensasaita on leikattu lyhyeksi. Opettaja selittää sen johtuvan siitä, että se oli jo turhan korkea.

– Harmi silti, se oli hyvä piilopaikka, joku harmittelee luokassa.

Päivän aluksi käydään läpi päivämäärä ja nimipäiväsankarit.

Edessä on äidinkielen tunti. Aiheena on tarinan kirjoittaminen ja ensin kerrataan, mitä oppilaat muistavat henkilöhahmoista ja tapahtumapaikoista. Hanna Keino kyselee, millainen tapahtumapaikka voisi olla jännittävä. Käsiä nousee ylös tasaiseen tahtiin.

– Metsä, Nelli vastaa.

–Kalliopaikat, Inka sanoo.

– Sumuinen talo, Jimiel miettii.

– Hylätty talo, Topi jatkaa.

– Kirottu talo, Elmeri lisää.

– Maanalaiset paikat, Kasper keksii.

Seuraavaksi mietitään onnellisia paikkoja.

– Kukkaniitty, Hulda vastaa.

– Koti, Aleksi tuumaa.

Opettaja Hanna Keino ohjeistaa ensin kolmasluokkalaisia tarinan kirjoittamisen alkuun.

Kun on listattu vielä surullisiakin tapahtumapaikkoja, kuunnellaan Hiirimorsian-satu, minkä jälkeen oppilaat pääsevät kirjoittamaan omia tarinoitaan kirjan ohjeiden mukaan. Kolmosille on omat ohjeensa ja nelosille omansa.

Opettaja pistää taustamusiikkia soimaan ja luokka ryhtyy hommiin. Kaikki keskittyvät kirjoittamaan ja tarinaa näyttää syntyvän. Arviointi jätetään tällä kertaa kotijoukoille: jokaiseen vihkoon liimataan arviointilintu, johon arvioinnin voi tehdä.

– Pyytäkää äitiä tai isää tai mummoa tai pappaa arvioimaan tarina. Muistakaa ohjeistaa, miten se tehdään, ohjeet löytyvät vihkoon liimatusta linnusta, Keino sanoo.

Hanna Keino kiertelee luokassa ja auttaa tarvittaessa tarinan kirjoittamisessa.
Hanna Keino kiertelee luokassa ja auttaa tarvittaessa tarinan kirjoittamisessa.
Oppilaat keskittyvät kirjoittamaan. Etualalla Topi ja Nelli, taaimmaisena Aleksi.

Pitkä välitunti ja ruokailu

Kello soi ja on aika mennä välitunnille. Luvassa on puolen tunnin välitunti.

– Nämä pitkät välitunnit ovat ihania, kun lapset ehtivät tehdä niiden aikana vaikka mitä. Talvisin ehtii luistellakin. Lumi saa muutenkin oppilaat aina innostumaan: silloin kutosetkin unohtavat ikänsä ja nauttivat lumesta, Keino kertoo välituntivalvonnan lomassa.

Marraskuisena torstaina koulun kentällä ei kuitenkaan vielä leikitä lumella, vaan kenttä täyttyy nopeasti eri-ikäisten oppilaiden jalkapallopelistä. Koulussa on tänä lukuvuonna 37 oppilasta. Osa oppilaista suuntaa keinuille, osa hakee kepparit.

– Hei haluatko ottaa meistä kuvan, Aada kyselee iloisena Nellin reppuselästä.

Aadalla ja Nellillä on hauskaa välitunnilla.

Muutama oppilas kiipeilee koulun pihalla sitkeästi kitkuttelevassa lumikasassa.

– Pihassa mahtuu touhuamaan hyvin, tilaa on. Vanhempainyhdistys pohtii parhaillaan uusien lumilapioiden ja -kolien hankkimista välituntikäyttöön, Keino sanoo.

Lumikasa on mukava paikka viettää välituntia.

Kellon pirahtaessa ensimmäisen kerran on 1–2-luokkalaisten vuoro lähteä syömään. Muutaman minuutin päästä isommat oppilaat seuraavat perässä käsien pesun kautta. Oppilaat menevät linjastolle luokittain ja hyvässä järjestyksessä. Ruokana on tänään nakkikastiketta ja perunoita sekä salaattia. Hyvin näyttää ruoka maistuvan.

Välitunnin jälkeen ruoka maistuu. Ruokana on tänään nakkikastiketta ja perunoita.
Hyvin maistuu!

Terveellistä välipalaa

Ruokailun jälkeen 3–4-luokkalaisten päivä jatkuu kello 11 hyvinvointivalinnaisen tunnilla. Luokka suuntaa opettajan johdolla kotitalousluokkaan, jossa tehdään terveellistä välipalaa. Keino joutuu komentamaan muutamaan kertaan, ennen kuin oppilaat rauhoittuvat työn äärelle.

– Tänään tehdään smoothieta. Laitetaan siihen mustikkaa, mansikkaa, puolukkaa, päärynää, banaania, maitoa ja vähän kaurahiutaleita.

Pojat kuuntelevat smoothien teko-ohjeita.

Tunnilla on mukana myös Pälkäneen kouluvalmentaja Jarmo Kiljunen. Oppilaat jakautuvat ryhmiin ja kuuntelevat vaihe vaiheelta, miten smoothiet valmistetaan. Pian sauvasekoittimet jo surisevatkin, kun oppilaat pistävät smoothie-aineksia sekaisin.

– Sauvasekoittimet taitavat olla samat, joita itsekin käyttelin tässä koulussa yläasteikäisenä, Keino sanoo.

Hyvinvointivalinnaisen tunnilla on mukana myös kouluvalmentaja Jarmo Kiljunen.
Topi pilkkoo päärynää, Aleksi seuraa vieressä.

Kun kaikkien smoothiet ovat valmiita, siivotaan jäljet ja käydään yhdessä läpi, mitä kaikkia muita raaka-aineita smoothieen voisi käyttää ja millaisia ravintoaineita niissä on. Nopeasti syntyy yhteisymmärrys siitä, että vitamiineja ja hivenaineita niissä ainakin on. Tuotoksiaan maistelemaan oppilaat pääsevät välipalavälitunnin aikana tunnin päästä.

– Näyttää kyllä hyvältä, moni toteaa.

Aada, Hulda ja Inka smoothien valmistuspuuhissa.

Kello 11.45 koulupäivä jatkuu 1–3- ja 4–6 -luokkien uskonnon tunneilla ja elämänkatsomustiedon tunnilla. Sen jälkeen on tiedossa toinen puolen tunnin välitunti, ja viimeisillä tunneilla kello 13–14.30 3–6-luokilla on sisäliikuntaa.

 

Lue lisää:

Hermannin päiväkodin arki soljuu tasaisen varmasti, se puksuttaa kuin juna eteenpäin