Lunta satelee varhain aamulla hiljalleen, kun aitoolainen Jarmo Salonen lähtee tämän vuoden sesongin ensimmäiselle joulukuusten jakelulenkille. Suuntana on ensin Kuhmalahti ja Sahalahti, josta tie käy Ponsan suuntaan.
– Pyrin sijoittamaan käynnit aamukahdeksan ja iltayhdeksän väliin. Yhden päivän aikana ehtii viedä kuusen maksimissaan 80–90 asiakkaan ovelle, Salonen laskeskelee.
Tänään kyydissä on 55 kuusta – mukava aloitus toimituksille. Matkaa joulukuusikauppias tekee vuokrapakettiautolla.
– Tällä kelpaa ajaa, ja puiden kuormauskin käy näppärästi. Toista se oli ekoilla kierroksilla yhdeksän vuotta sitten, kun tein toimituksia lava-autolla. Huh, se oli hermoja vievää puuhaa, ja iso auto oli useammin pulassakin liukkailla ja lumisilla keleillä, Salonen muistelee.
Yksin Salonen ei vuosittaisesta noin 600–700 joulukuusen toimitusmäärästä selviäisi, ja Aitoossa apuna onkin kolme henkilöä, jotka pakkaavat kuusia toimitusvalmiiksi. Jokaisen kuusen ympärille kiedotaan pakkausverkko, jonka avulla kuusia mahtuu kyytiin kerralla enemmän. Jokaiseen kuuseen kiinnitetään myös lappu, josta näkyy tilaajan nimi, osoite ja kuusen hinta. Lopuksi puut kuormataan pakettiauton peräosaan toimitusjärjestyksessä.
– Tässä hommassa olisi kasvumahdollisuuksia: en vieläkään tiedä kovin monta muuta kauppiasta, jotka toimittaisivat joulukuusia tilausten pohjalta asiakkaille kotiin. Nykyinen tilausmäärä on kyllä aika maksimi yhden henkilön jaeltavaksi. Jos haluaisi hoitaa enemmän asiakkaita, pitäisi olla jo toinen auto ja toinen kuski, Salonen laskeskelee samalla kun kääntää auton rattia kohti Kangasalan keskustasta kohti Ruutanaa.
Ensikosketuksensa joulukuusikauppaan Salonen sai kymmenen vuotta sitten, jolloin hän myi joulukuusia Riihimäellä sijaitsevan kaupan pihassa. Joulun alle osuneet kovat pakkaset söivät tuolloin miestä, eivätkä asiakkaatkaan olleet vilkkaasta paikasta huolimatta ostotuulella. Tuon kokemuksen jälkeen Salonen alkoi pyöritellä mielessään toisenlaista toimintatapaa, ja nykyinen toimintamalli eli kuusten toimittaminen ihmisten kotiovelle sai alkunsa.
– Aluksi se oli aika kotikutoista, mutta vuosien varrella on oppinut, miten kannattaa toimia ja karttakaan ei enää ole paperinen vaan google maps auttaa perille.
Asiakkaita ei juuri tapaa kasvotusten
Ruutanan ja Pikonlinnan suunnassa asiakkaiden osoitteet löytyvät tällä kertaa helposti. Vain yhdestä risteyksestä Salonen ajaa ensin ohi.
– Tässä työssä huomaa, kuinka tärkeä asia talojen numerointi on. Numeroiden olisi hyvä näkyä mahdollisimman selvästi kadulle asti. Eihän minulla toisaalta mitään hätää ole, vaikken heti osoitetta löytäisikään, mutta vaikkapa pelastuslaitokselle asia on jo tärkeämpi.
Toimittaessaan kuusta Salonen ei yleensä kohtaa asiakkaita. Valtaosa toimituksista on päiväsaikaan, jolloin ihmiset ovat töissä, ja Salonen jättää kuusen ovenpieleen, terassille tai muuhun sovittuun paikkaan. Joskus asiakkaita kuitenkin näkee. Silloin useimmiten kerrataan kuusenhoito-ohjeet ja toivotellaan hyvät joulut.
– Tämä toimintatapa jäi päälle korona-aikana. Työn parhaita puolia kuitenkin ehdottomasti on, kun asiakkaita näkee ja huomaa, kuinka iloisiksi ja tyytyväisiksi he tulevat joulukuusen saadessaan.
Kasvatusta 8–10 vuotta
Jarmo Salosen kuusisesonki on aika lailla marras-joulukuun mittainen. Kuusien viljelystä ja kasvatuksesta päävastuun kantaa Salosen serkku Jussi Salonen. Kuusen kasvaminen joulukuusen mittaan vie noin 8–10 vuotta. Kolmimetrinen kuusi kasvaa jo viitisentoista vuotta. Pitkäjänteistä hommaa.
Kuusia kasvatetaan tavallisimmin pelloilla, jotka eivät enää ole viljelykäytössä. Varsinkin alkuun niitä tulee hoitaa ahkerasti, jotta kuusenalut eivät huku muun kasvillisuuden joukkoon. Muutamana vuonna ennen joulukuusen kaatamista sitä leikataan, jotta siitä tulee mahdollisimman tasainen.
– Suosituin joulukuusi vuodesta toiseen on noin kaksimetrinen metsäkuusi. Kauttamme saa tilattua myös mustakuusia ja serbiankuusia, Salonen lisää.
Salonen kääntää rattia kohti Asemaa ja Nattarin suuntaa. Tälle kierrokselle mukaan ei juuri ole osunut ahtaita pihoja tai haastavia liikenneolosuhteita. Viime vuonna sattui uran tähän asti ainut isompi haaveri, kun Salonen ajoi Lempäälässä kapealla tiellä ojaan väistäessään vastaan tullutta autoa.
– Lähiseudut tulevat tässä työssä kyllä varsin tutuiksi.
Kiireistä mutta mukavaa aikaa
Tämän vuoden ensimmäinen jakelulenkki päättyy Pikkolan kautta Saarikyliin. Vakiasiakkaita mahtui tällekin reitille paljon: iso osa asiakkaista tilaa vuodesta toiseen kuusensa Saloselta.
– Suurin osa asiakkaista on lapsiperheitä, mutta kyllä seniorit ja nuoretkin kuusia hankkivat.
Seuraavana päivänä Salonen kurvaa taas uudelle reitille. Viimeisen lenkin hän ajaa tänä vuonna 21. joulukuuta.
– Työpäivät ovat tässä vaiheessa vuotta pitkiä, mutta ei se mitään. Mukavaa hommaa tämä on.