Sähköauton pakkaskestävyys heti kovaan testiin – ”Vähän jännittää näillä pakkasilla ajelu, vaikka ehkä turhaan”

Kati Pääkkönen. Kirjoittaja on Sydän-Hämeen Lehden toimittaja.

Tiistaiaamuna kello 7.30 töihin lähtiessä hieman jännitti. Pakkasta oli mittarissa 26 astetta. Mikä on ajotuntuma viime lokakuussa hankitussa sähköautossamme? Lähteekö se käyntiin? Aivan noviisi en muuten sähköautojen suhteen ole, sillä puolisoni on vannonut sähkön nimeen jo pidempään. Ajaminen ei siis sinänsä ole ollut uutta.

No, mutta palataan tiistaiaamuun. Auto käynnistyy ihan hyvin, mutta valoja ilmaantuu näytölle enemmän kuin tarpeeksi. Pakko myöntää, etten ihan kaikista ole perillä, mutta en lähde tässä pakkasessa hätistämään miestäni ulos katsomaan.

Päätän siis lähteä ajamaan. Oikeastaan saman tien alkaa armoton piippaus: Kuljettajan vireystilan tunnistus ei toimi. Tämä piippaus toistuu muutaman sekunnin välein. Mitään muuta harmin aihetta ei tule. Musiikin kuuntelu toki saa jäädä, piippaus tulee sen verran aktiivisesti. Kun rehellisiä ollaan, en ole edes tiennyt, että vireystilaani yleensä seurataan. Näillä pakkasilla siis varmistui tämäkin!

Sähköautossamme on hyvä ominaisuus, kuten varmasti lähes kaikissa sähköautoissa nykyään, että sen saa esilämmitettyä hyvin. Riittävän pitkä esilämmitys takaa myös sen, että töistä lähtiessäni auto on täysin ajovalmis. Pakkaslukemat tälläkin kertaa hipovat 25 astetta. Tällä kertaa näytössä ei vilku mikään eikä piippauksia kuulu. Kotimatka sujuu mukavasti.

Sen kyllä nyt näillä kovilla pakkasilla huomaa, että sähköä kuluu julmetusti. Kun lähdin aamulla kotipihasta, akku oli vasta ladattu ja kilometrejä vaikka kuinka jäljellä, mutta kova pakkanen syö sähköä akusta aktiivisesti lyhyemmilläkin ajomatkoilla. Pitää varautua siihen, että autolla pääsee paljon vähemmän kuin mitä se lupaa. Tämä on hyvä huomata kovilla pakkasilla, että välttyy ikäviltä yllätyksiltä.

Pakko myöntää, että silti yhä jännittää ajelu näillä pakkasilla. Toki mille tahansa autolle on kova koettelemus lähteä liikkeelle lähes 30 asteen pakkasilla. Asiantuntijat varoittavatkin, ettei niin kovilla pakkasilla kannattaisi ajaa millään autolla. Mutta töihin on päästävä ja muutenkin eri paikkoihin. Harva voi vain päättää jäädä kotiin.

Juuri pieni ajelu on tiettävästi myrkkyä sähköauton akulle kovissa pakkasissa. Siis sellainen, että käy nopeasti jossain, ja taas lähtee. Ja sama toistuu useaan kertaa pienellä aikavälillä. Useampi lyhyt ajopätkä ja auton jäähtyminen välissä syö akusta sähköä reilusti – sähköä kun kuluu niin auton sisätilan kuin ajoakunkin lämmittämiseen. Mutta aika useinhan ajelu on sellaista, ei sillekään oikein mitään voi. Toivotaan, että niin auto kuin kuskikin pysyvät riittävän lämpiminä, ja matka taittuu. Ja ennen kaikkea, että pakkanen vähän hellittää!