Mikä auttaa nuoria jaksamaan ja mistä he saavat voimaa? – hyvinvointitaitojen tunnilta tähänkin selvyyttä

7C-luokka aloittaa venytystä opettajansa Charlotta Kallion (keskellä) johdolla. Hyvinvointitaidoista on paitsi puhuttu tehty myös erilaisia rentoutumisharjoituksia ja kokeiltu myös täyttä hiljaisuutta.

Kello 8.20 alkaa 7C-luokan hyvinvointitaitojen oppitunti opettaja Charlotta Kallion johdolla torstaina. Viimeisiä oppilaita vielä odotellaan. Toimittajan vierailu luokassa herättää uteliaisuuden. Pian päästään asiaan.

Mitä ne hyvinvointitaidot oikein ovat? Heti selviää, että ollaan suuren kokonaisuuden äärellä. Vastauskin riippuu pitkälti vastaajasta.

– Olemme käyneet läpi hyvää unta, lepoa, ravitsemusta, liikkumista, itsetuntemusta, luokasta huikataan.

Vuorovaikutus- ja tunnetaitoja on harjoiteltu erilaisin keinoin.

Musiikin ja ilmaisutaidon opettaja Charlotta Kallio kertoo, että myös jokaisen omia vahvuuksia on mietitty. Oppilailla on oma vihko, johon on saanut merkitä erilaisia tuntemuksia.

Oppiaineesta ei saa numeroa. Sen opiskelu alkoi viime syksynä niin nelosilla kuin seiskoilla. Seiskaluokan ryhmiä vetää myös äidinkielen opettaja Anu Jantunen-Kuikka.

Tänään ohjelmassa oli elokuvan Inside Out katsominen loppuun, ja sen pohjalta tunteiden käsittelyyn liittyviä tehtäviä.

Voimavarat arjessa

Väinö Pusan mielestä hyvinvointitaitojen tunti kerran viikossa on rento.

– Koen tunnin hauskaksi vaihteluksi muusta opiskelusta, ja se tuntuu vähän kuin tauolta tuntien välissä.

Aino Ahola ja Iiris Järvenpää komppaavat. Heistäkin tunti on lähinnä kivaa vaihtelua muulle koulutyölle. Aino Aholasta vuorovaikutustaitojen opiskelu on hyvästä.

Mikä sitten auttaa jaksamaan ja tuo voimavaroja omaan arkeen?

– Liikun, nukun ja syön hyvin, vastaa Väinö Pusa.

Hänelle suunnistusharrastus tuo iloa.

Aino Ahola saa jaksamista hevostallilta. Hevoset ovat jo itsessään terapeuttista seuraa, ja ratsastus on kiva harrastus.

– Syön monipuolisesti ja pyrin nukkumaan vähintään kahdeksan tuntia. Harrastan koripalloa ja lumilautailua, summaa Iiris Järvenpää.

Kolmikko syö aina myös kouluaterian, vaikka laatu joskus vaihtelee. Pääosin se on heistä silti ihan hyvää, ja myös kasvisvaihtoehto on kokeilun arvoinen. Juuri edellisenä päivänä oli tullut maistettua myös kasvisruokaa.

Jos olo tuntuu joskus apealta, tähän auttavat nuorten mielestä ainakin ystävien kanssa juttelu, liikunta ja lepo.

Väinö Pusan mielestä parasta hyvinvointitaitotunnilla ovat olleet keskittymiskykyyn liittyvät leikit, Aino Ahola (vas.) on pitänyt aliaksen pelaamisesta tunnekorteilla. Iiris Järvenpää kehuu tunnetaitoihin liittyneitä leffoja.

Hyvinvointi edellä

Opettaja Charlotta Kallion mielestä hyvinvointitaitojen opettaminen hakee vielä paikkaansa, vaikka opetus onkin lähtenyt hyvin liikkeelle.

Kostianvirran yhtenäiskoulun rehtori Emmi Kleemola toteaa, että oppilaille on tärkeää harjoitella tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Taidot vahvistavat itsetuntemusta ja sosiaalisia suhteita. Kouluterveyskyselyssä on myös tullut ilmi, että jo entistä nuoremmat kokevat uupumusta. Tämä halutaan myös katkaista.

– Taitoja opettamalla ja niistä puhumalla moni asia varmasti selkiytyy lapselle ja nuorelle paremmin, Emmi Kleemola miettii.

Hän myös lisää, että opettajien halukkuutta oppiaineen opettamiseen on erikseen kysytty. Siihen tarvitaan kuitenkin oma perehdytyksensä.

Pälkäneellä hyvinvointitaitoja opiskellaan neljännellä ja seitsemännellä luokalla.