Nuori kirjoittaja huolissaan ilkivallan yleistymisestä: ”Huoltajat, kun katson osaa itseäni nuoremmista, olen heidän toimiinsa melko pettynyt”

Nuoret ovat sotkeneet ja rikkoneet julkisia paikkoja, myös Pälkäneellä. Vahingot ovat aiheuttaneet paljon lisäkustannuksia kaupungeille ja kunnille. Jopa poliisit, sosiaalityöntekijät sekä koulujen opettajat ja rehtorit ovat olleet huolissaan nuorista ja siitä, kuinka kaikkien oppilaiden vanhempia ei tunnu kiinnostavan se, mitä heidän lapsensa koulussa tai vapaa-ajalla tekevät.

Etenkin yläkoulun puolella voi huomata, kuinka nuoret käyvät piilokauppaa nuuskasta, keskustelevat sähkötupakasta tai suunnittelevat esimerkiksi seuraavan illan tekemisiään. Viikonlopun jälkeen on ikävää tulla kouluun, kun ensimmäinen näky on roskilla sotkettu koulun piha. Harva oppilas kuitenkaan kertoo näkemästään tai kuulemastaan opettajalle, koska siitä syntyviä seurauksia pelätään. Kaikesta edellä mainitusta pitäisi kuitenkin kertoa tilanteen hallinnan vuoksi. Myös poliisilta on tullut toiveita, että nuorten häiriökäyttäytymisestä ilmoitettaisiin hätäkeskukseen mahdollisimman matalalla kynnyksellä, jotta siihen voitaisiin puuttua.

Koulumme vessat ovat olleet jo pitkään ilkivallan kohteena. Ovien lukkoja rikottiin, jopa irrotettiin ja ovia potkittiin ja kohdeltiin väkivaltaisesti. Ovet uusittiin kesällä, ja ne ovat toistaiseksi pysyneet ehjänä. Käsisuihkuja rikottiin usein, joten ne poistettiin kaikista koulun vessoista. Märkää vessapaperia on liimattu vessojen kattoihin ja seiniin. Sen lisäksi, että vessoja sotketaan toistuvasti, niissä vietetään aikaa polttaen sähkötupakkaa tai tupakkaa. Tällaisen seurauksena vessoissa haisee, ilma on sumea ja siellä on epämiellyttävää käydä tarpeillaan.

Myös kirjaston omatoimiaikoja jouduttiin rajoittamaan siellä tehdyn ilkivallan vuoksi. Tästä kärsivät nuorten lisäksi myös aikuiset, joilla oli tapana käydä lukemassa lukusalissa tai asioida kirjastossa aukioloaikojen ulkopuolella. Hautausmaallakin on käyty kaatamassa hautakiviä.

Huoltajat, kun katson osaa itseäni nuoremmista, olen heidän toimiinsa melko pettynyt. Kuitenkin te aikuiset olette myös vastuussa siitä, millaista kansaa tälle maalle kasvatatte. Jos haluatte nähdä lapsenne kunnollisena Suomen kansalaisena, olkaa kiinnostuneita ja valmiita puuttumaan heidän tekemisiinsä. Kunnollisella kasvatuksella ja asettamalla sopivasti rajoja luotte heille turvallisen ympäristön.

Myös meidän nuorten tulee ottaa huomioon muut ihmiset. Sotkeva nuori, mieti leikki-ikäisiä pieniä lapsia ja heidän vanhempiaan. Olithan itsekin vielä muutama vuosi sitten leikki-ikäinen. Joukko nuoria viettää illalla aikaa leikkipuistossa. Seuraavana päivänä vanhempi on menossa lapsensa kanssa samaiseen puistoon leikkimään ja joutuukin huomaamaan, että paikkoja on sotkettu tai rikottu. Vanhempi joutuu yllättäen keksimään jotakin vaihtoehtoista tekemistä, vaikka lapsi kovasti tahtookin leikkipuistoon. Lapsi joutuu pettymään, samoin vanhempi. Mitä olisit voinut tehdä toisin tai jättää tekemättä turvallisen leikkiympäristön turvaamiseksi?

Kysynkin nyt nuorilta, mitä hienoa on rikkoa ja sotkea oman kotipaikkakunnan paikkoja, aiheuttaa kunnalle ylimääräisiä kuluja samalla, kun esitätte toiveita viihtyvyyden parantamiseksi. Kaiken tämän lisäksi vähennätte muiden asukkaiden turvallisuuden tunnetta ja viihtyvyyttä, viette meiltä nuorilta kasvot ja saatte ihmiset ajattelemaan, että me kaikki olemme samanlaisia. Niinpä, ei tämä minustakaan kovin hienoa ole. Siksi minä ja varmasti moni muukin pyytäisi meitä kaikkia käyttäytymään kunnolla.

Jokaisen meistä tulisi oppia kunnioittamaan ja arvostamaan muita ja muiden tarpeita. Lopulta jokainen meistä on vastuussa omista tekemisistään ja toiminnallaan vaikuttaa siihen, mitä meille ollaan valmiita tarjoamaan.

”Joukossa tyhmyys tiivistyy” on varmasti monelle tuttu sanonta. Useimmiten ilkivaltaa tehdäänkin kavereiden yllyttämänä tai isommalla porukalla. Kieltäytyminen tällaisesta toiminnasta koetaan todennäköisesti heikkoutena ja siksi siihen lähdetään mukaan kenties vasten omaa tahtoaan. Joskus paikalla on myös joku, joka kuvaa tilanteen ja myöhemmin video leviää internetissä. Kannustankin miettimään, onko rohkeampaa lähteä mukaan vai jättää tekemättä.

Valvonnan lisääminen esimerkiksi tallentavilla valvontakameroilla helpottaisi ilkivallan tekijöiden jäljittämistä. Yläkoulun aulaan onkin lisätty kameravalvonta ilkivallan ehkäisemiseksi. On myös pohdittu, pitäisikö kameroiden määrää sisätiloissa lisätä. Valvonnan lisääminen todennäköisesti vähentäisi toisten omaisuuksien penkomista ja varastamista ja lisäisi osittain myös turvallisuuden tunnetta. Harmillista on kuitenkin se, että yläkoulun ja lukion alue on ollut aikaisemmin hyvin turvallista aluetta, eikä opiskelijoiden ole tarvinnut pelätä omaisuutensa puolesta. Kameratallenteiden tarkistaminen tarvittaessa toisi apua tekijöiden kiinni saamiseen.

Ratkaisevin muutos on kuitenkin tapahduttava sekä nuorten itsensä käyttäytymisessä että vanhempien suhtautumisessa siihen, mitä oma lapsi vapaa-ajallaan tekee. Herääkin kysymys, miksi vanhemmat eivät puutu tilanteen niin vaatiessa. Eivätkö he tiedä lastensa toiminnasta vai luottavatko he lapsiinsa niin paljon etteivät usko niiden tekevän mitään pahaa?

Totuuden Toukka