Taksiautoilija Heikki Iivonen oli ollut jo aamusta ajossa, tällä kertaa Hämeenlinnassa.
– Työajoa siellä tuli tehtyä, ja kyllä bussilakko näkyi. Moni sanoi, että olisi mennyt bussilla, mutta ne eivät kulje.
Iivonen aloitti taksihommat tammikuun loppupuolella rakennusyrittäjyyden rinnalla. Pari vuotta hän oli jo miettinyt laajentamista taksin puolelle.
– Vähitellen on tarkoitus kasvaa, ja taksiyrittäjyydestä tulee entistä isompi osa liikevaihdosta, Onkkaalassa asuva Iivonen sanoo.
Taksiyrittäjäksi ei hypätä noin vain. Kuljettajalupa piti hankkia ensin Trafilta ja taksiyrittäjäkoulutus käydä läpi.
Iivosella on ollut työajojen lisäksi ihan perustaksikyytejä, ja asiakaskunta on vaihdellut laidasta laitaan. Välillä on tarvinnut hakea juhlijoita kauempaakin yöaikaan.
– Joukkoliikenne kulkee aika harvakseltaan kuitenkin eikä yöaikaan tule mitään. Ajamisia on tullut Kangasalta ja Sappeesta.
Tampereellekin hän ajaa kyllä, samaten Valkeakoskelle, Hämeenlinnaan ja onpa sitä Lahteenkin jo tullut ajeltua.
Kilpailuasetelma hyvä
Kilpailuasetelmaa Iivonen pitää seudulla sopusuhtaisena. Sitä on, mutta ei liikaa.
Parhaillaan hän harkitsee, lähteekö mukaan Pälkäneen koulukyytikilpailutuksiin. Hakuaikaa on vielä jäljellä, mutta koulukyytien sitovuus mietityttää hiukan.
Seuraavalla viikolla järjestettävään Kela-taksikoulutukseen hän oli osallistumassa.
– Kysyntää sillä puolella varmasti on – etenkin, jos terveyspalvelut vähenevät. Ja heikoltahan se ikävä kyllä kunnassa näyttää. Matkat pitenevät valitettavasti.
Kela-kyytien lisäksi hän uskoo ihmisten turvautuvan taksiin riittävän usein. Tulevaisuuteen hän suhtautuu siten luottavaisesti.
Heikki Iivonen on Taustista lähtöisin, ja pyörinyt Pälkäneen alueella käytännössä koko elämänsä.
– Mikäs täällä kahden järven välissä on asua.
Vastapainona toimii vaeltaminen Lapissa, välillä parikin kertaa vuodessa perheen kanssa. Lapinkoirakin on aina matkassa mukana.