Rakkautta vanhoihin autoihin ja järjestötyöhön – Leila Suutarinen valittiin Suomen ajoneuvohistoriallisen keskusliiton puheenjohtajaksi.

Kangasalla sijaitsevan Vehoniemen Automuseon johtaja Leila Suutarinen on valittu Suomen ajoneuvohistoriallisen keskusliiton puheenjohtajaksi. Tammikuun alussa puheenjohtajana aloittanut Suutarinen on jo toisen polven puheenjohtaja, ja painottaa työssään edunvalvonnan tärkeyttä sekä kulttuuriperinnön säilyttämistä.

Suomen ajoneuvohistoriallinen keskusliitto (SAHK ry) toimii vanhojen ajoneuvojen harrastajien keskusjärjestönä Suomessa. Yhdistykseen kuuluu tällä hetkellä 30 jäsenjärjestöä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on noin 9000. SAHK:n vuosi 2024 on teemoitettu toiminnan vakautuksen, edunvalvonnan sekä museoajoneuvotarkastustoiminnan kehittämisen vuodeksi.

Leila Suutarinen on toisen polven puheenjohtaja SAHK:ssa, sillä hänen isänsä Olavi Sallinen on toiminut puheenjohtajana 1970-luvulla. Suutarinen on ollut pikkutytöstä asti mukana muun muassa Tampereen Mobilistien toiminnassa, ja Suutarisen ensimmäinen harrasteajoneuvo on ollut hänellä jo vuodesta 1974.

– Olkoon tämä sitten rakkautta vanhoihin ajoneuvoihin ja järjestötoimintaan tai geeniperimän aiheuttama ominaisuus, naurahtaa Leila Suutarinen ja lisää, että puheenjohtajuuden hän ottaa nöyrän kiitollisena vastaan.

Suutarinen toimi jo edeltäjänsä Antti Poussan puheenjohtajakaudella varapuheenjohtajana. Suutarinen kehuu sekä edellistä puheenjohtajaa että SAHK:n hallitusta.

– Antti Poussan kanssa on ollut ilo työskennellä ja SAHK:n hallitus on ollut erittäin yhteistyökykyinen. Meillä hallituksessa on todellakin tekemisen meininki.

Leila Suutarinen ja ensimmäinen harrasteajoneuvo Studebaker State Commander vuosimallia 1938, joka on ollut Leilan omistuksessa jo 50 vuoden ajan. Kuva: Meelis Niin.

Leila Suutarinen lupaa SAHK:n tekevän töitä sen eteen, että lastenlapsetkin saisivat nauttia harrasteajoneuvoilla ajamisesta osana liikkuvaa kulttuuriperintöä. Hän on vetänyt SAHK:n Road Book 2050 -tulevaisuustyöryhmää, joka on valmistellut pitkän tähtäyksen strategiaa. Keskeisenä ajatuksena on yhteinen edunvalvonta, jolla varmistetaan ajoneuvokulttuurin perinnön säilyminen tulevaisuudessakin historiallisten ajoneuvojen vastuullisella käytöllä.

Tällä hetkellä SAHK ry:n edunvalvonnassa on ajankohtaista vaikuttaminen EU:n asetukseen, joka liittyy romuajoneuvojen jätehuoltoon ja ajoneuvojen suunnittelun kiertotalousvaatimuksiin. SAHK ry on lausunut yhdessä Veteraanimoottoripyöräklubi ry:n kanssa eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle huolenaiheensa.

– Sääntelyehdotusta tulisi arvioida erityisesti siltä osin, millä kriteereillä ajoneuvoja pidetään romuajoneuvoina. Vanhoilla ajoneuvoilla voi olla merkittävää historiallista, kulttuurillista, harrastuksellista tai urheilullista arvoa, vaikkei näitä ajoneuvoja olisikaan rekisteröity museoajoneuvoiksi, kertoo Leila Suutarinen.

– Sääntelyllä ei saisi myöskään vaikeuttaa historiallisten ajoneuvojen ja niiden varaosien ostamista ja myymistä. Myös kunnostamisen ja entisöinnin sekä autonosien tuonnin ja viennin tulee olla jatkossakin mahdollista, lisää Suutarinen.

– Ilahduttavaa onkin ollut todeta, että SAHKin aloitteesta on nyt saatu liikennevaliokunnan lausuntoon kirjaus vanhojen ajoneuvojen säilyttämisen tärkeydestä. Toivottavasti tämä näkökulma säilyy EU-asetuksen käsittelyn loppuvaiheisiin asti.

Tulossa retkeilyajot ja kansainvälinen rallitapahtuma

Tulevana kesänä SAHK:n valtakunnalliset ajot järjestetään Tampereella 7.–9. kesäkuuta. Suomen liikenteellinen keskipiste tarjoaa hyviä teitä kauniissa maisemissa.

Kangasalla sijaitsevan auto- ja tieliikenteen valtakunnallisen vastuumuseo Mobilian alueella Tampereen Mobilistit pitävät Restaurantapäivät kolmena kesälauantaina 11. toukokuuta, 29. kesäkuuta ja 24. elokuuta.

Vuonna 2026 on luvassa Fiva World Event -ralli, jonka presidenttinä Leila Suutarinen on jo aloittanut työskentelyn.