Oppilaat digitaitojaan terästämässä Lamminrahkan koululla – ”Toivon oppivani paljon uutta”

Sariolan koulun kahdeksasluokkalaiset Ralfs Lormanis ja Juho Jokitulppo odottivat vuoroaan vetääkseen tekoälypajan.

Lamminrahkan uudella koululla on digipajaa joka lähtöön keskiviikkona. Oppilaat valuvat isosta pääsalista eri pisteisiin. Sariolan koulun kahdeksasluokkalaiset Ralfs Lormanis ja Juho Jokitulppo odottavat vielä vuoroaan iltapäivään. Heidän on tarkoitus pitää tekoälypaja.

– Näytämme, miten tekoälyn avulla voi luoda erilaisia kuvia reaaliajassa, pojat huikkaavat.

Ralfs Lormanis ottaa jo tietokoneen esiin ja näyttää valmiiksi, miten kuva muovautuu parissa sekunnissa. Siihen saa erilaisia elementtejä niin paljon kuin haluaa. Tekoäly on pojista sekä uhka että mahdollisuus tulevaisuutta ajatellen.

Lormanis ja Jokitulppo ovat tyytyväisiä, että pääsivät Diggaajat-tapahtumaan. Kaveruksia kiinnostaa teknologia muutenkin, ja kaikki erilaiset kokeilut ovat oppimista ajatellen tervetulleita.

– Hauskaa olla täällä. Olemme jo kierrelleet paikoissa. Mielenkiintoista nähdä, mitä kaikkea uutta täältä tarttuu.

Tapahtumassa oppilaat opettivat toisiaan digitoimijoina. Aikuiset olivat tukena.

Oppilaille hieno päivä

Sariolan koulun uskonnon sekä matemaattisten aineiden ja atk:n opettaja Pekka Lumijärvi innostui tapahtumasta heti, kun kuuli siitä.

– Onneksi sijainen järjestyi, ja pääsin kahdeksan atk-kurssia käyvän oppilaani kanssa tänne. On hienoa, että oppilaat saavat kokea erilaisia digipajoja ja oppia uutta. Myös Lamminrahkan uuteen kouluun tutustuminen on kova juttu.

Lumijärven mielestä opetussuunnitelmassa huomioidaan jo aika hyvin digitaidot, ohjelmointiosaaminen ja mediataidot. Hänestä on kuitenkin yhä paljon opettajasta kiinni, miten näitä käydään kouluissa läpi. Asennemuutos on joidenkin kohdalla tarpeen.

– Kangasalla meitä digitutoreita on neljä. Opastamme tarpeen mukaan muita opettajia. Joskus kynnys ottaa uutta käyttöön on turhan suuri, ja yritämme osaltamme hälventää tätä, sanoo itsekin digitutorina toimiva Lumijärvi.

Julia Karjalainen vetää opettajaansa hihasta, koska ei oikein meinaa löytää oikeaa paikkaa. Hänestä tapahtuma on silti hyvä, vaikka löytämisen vaikeus hivenen kiusaakin osin sokkeloisessa tilassa.

Pajojen sisältö vaihteli. Tässä on enempi toiminnallisia pisteitä.

Osaaminen karttuu

Suoraman koulun oppilaat Matias Mäkelä, Kaarle Tiits ja Jaakko Savela näyttävät, miten voi opetella soittamaan YouTubessa Piano tutorialin avulla. Tässä voi auttaa esimerkiksi sovellus Synthesia, jonka saa tietokoneelle. He esittävät pajallaan Alan Walkerin Faded-kappaleen.

Heidän opettajansa Vesa Hursti vaikuttaa ylpeältä oppilaidensa osaamisesta. Hursti on myös yksi tapahtuman järjestäjistä.

– Keskeinen idea päivän aikana on hyödyntää oppilaiden omaa osaamista. Me aikuiset olemme vain tukemassa, Hursti sanoo.

Tämä on toinen kerta, kun vastaava valtakunnallinen tapahtuma järjestetään. Ensimmäinen kerta oli Vuoreksen koululla Tampereella viime keväänä. Lamminrahka on keskeisen sijaintinsa ja kokonsa puolesta tarkoitukseen erinomainen.

– Meillä on yli 350 osallistujaa. Kauimmaiset tulijat ovat Joensuusta asti, Vesa Hursti kertoo.

Ohjelmassa on muun muassa koodaamista ja pelin tekemistä Scratchilla, Podcastia GarageBandilla ja Clips iPadeilla. Robotiikkaturnauskin odotti tuloaan iltapäivällä.

Tapahtuman järjestivät Tampereen ja Kangasalan kaupungit yhteistyössä Oppilasagenttiverkoston, Innokkaan, Suomen e-oppimiskeskuksen, OPH:n sekä Google Educator Group Suomen kanssa.

Suoraman koulun oppilaat Matias Mäkelä, Kaarle Tiits ja Jaakko Savela esittivät Faded-kappaleen. He olivat opetelleet soittamaan Piano tutorialin avulla Youtubessa.
Robotiikan avulla kokeiltiin uusia juttuja.
Lamminrahkan koululla kävi kuhina keskiviikkona, kun siellä järjestettiin valtakunnallinen Diggaajat-tapahtuma.