Kuusamo 2018 leiri vietettiin helteisissä merkeissä

Pulahdus viilensi helteisenä koskenlaskupäivänä.

Linja-auto käynnistyi lauantaina 14.7. kello 5 aamulla ja kolmekymmentäviisi Sahalahden sinisusien leiriläistä suuntasi kohti Kuusamoa. Nuorimmat lähtivät mukaan oman vanhemman kanssa, joten kaikilla lippukunnan jäsenillä oli mahdollisuus lähteä reissuun. Perillä meitä odotti mahtava Seipiniemen leirikeskus Hossan kansallispuiston kupeessa. Leirialue sijaitsi kauniilla hiekkapohjaisella mäntykankaalla järven rannassa.

Kesäisessä helteessä suuntasimme heti ensimmäisenä kokonaisena leiripäivänä kohti pientä Karhunkierrosta. Kaikki selvittivät 12 km matkan hienosti monista ylä- ja alamäistä huolimatta. Kosket, riippusillat ja jylhät maisemat tekivät vaikutuksen. Saimme myös antaa ensiapua loukkaantuneelle kanssavaeltajalle ja sammutella metsäpalovaroituksesta huolimatta tehtyä nuotiota.

Seuraava päivä oli Kuusamon Suurpetokeskukselle varattu. Näimme Juuso-karhun ja kumppanit tosi läheltä ja kuulimme tarinoita eläinten arjesta. Eläintarhaan verrattuna kokemus oli selvästi antoisampi. Leirissä uiminen maistui ja illalla saimme nauttia iltaohjelmasta lauluineen, leikkeineen, kilpailuineen ja näytelmineen.

Tiistai kului leirissä. Aamupäivällä kalastettiin ja siivottiin teltat telttatarkastukseen. Maastoleikkiä jaksoimme leikkiä tunnin verran, mutta loppupäivä kului veden äärellä.

Helteinen leirisää houkutteli uimaan.

Keskiviikkona suuntasimme Kitka-joelle. Porukka jaettiin kahtia ja toiset nauttivat 3 tunnin koskenlaskusta aamupäivällä, toiset iltapäivällä. Odotusaikana tuli leirimerkkikin tehtyä. Joella nautimme olosta ja kosket olivat sopivan hurjia (joku tosin ilmoitti että olisivat voineet olla isompiakin). Veneissä meillä oli vesipyssyt, joten kukaan ei säilynyt kuivana. Lempeän lämpimään jokeen hyppi osa uimaankin ja kellutteli pelastusliiveissä.

Torstaina tutkimme Hossan kansallispuistoa ja tutustuimme Värikallion muinaisiin kalliomaalauksiin. Iltapäivällä leirissä uiminen taas maistui.

Perjantaina kävimme Julma Ölkyn kanjonijärvellä veneajelulla sekä tutustuimme Hossan Luontokeskukseen. Iltapäivällä oli aika pakata osa tavaroista jo linja-autoon, mutta iltaohjelmasta ehdimme vielä nauttia auringonpaisteessa.

Lauantaina 21.7. lähdimme aamusta kohti kotia. Poroja olimme viikon aikana nähneet varmasti yli sata. Lämpötila keikkui joka päivä kolmenkymmenen asteen nurkilla. Muistoja olivat reput ja mielet pullollaan, ja kotiväelle asti kulkeutui varmasti ainakin hieman Seipiniemen hiekkaakin.

Syksyllä partio jatkuu taas. Sahalahden Sinisusien toimintaan pääsee mukaan kouluikäisestä lähtien. Lisätietoa Facebookissa ja kotisivuilla kautta.

Kati Domonyi-Kuusinen

Keskiviikkona vuorossa oli koskenlaskua.