Pälkäne on vitsi

Jos puhun ulkopaikkakuntakalaisen kaverini kanssa Pälkäneestä, keskustelu menee lähinnä vitsailuksi. Kukaan ei edes tiedä, mikä Pälkäne on. Muu kuin iso vitsi.

Eihän Pälkäneellä mitään tapahdu. Rivitalojen maahan uppoamisen, mopopojista ja kadonneista virveleistä valittamisen sekä kyläkoulujen lakkauttamisen lisäksi siis.

Jos tapaan uuden ihmisen, tarjoan hänelle muumitikkarin, jos hän tietää ennakolta, mikä ja missä Pälkäne on. Jos erehtyy keskustelussa sanomaan, että on iloinen ja/tai ylpeä siitä, että asuu Pälkäneellä, voi päätyä naurunalaiseksi.

 

Miksi Pälkänettä ei joko tiedetä, tai jos tiedetään, asiat, jotka pomppaavat esiin ovat pääosin negatiivisia? Kai täällä jotain hyvääkin tapahtuu?

No varmasti. Positiiviset uutiset vain jäävät usein huomiotta. Negatiiviset taas voivat nousta valtakunnallisiin suuriin medioihin. Nykyajan trendinä vain on, että negatiivisuutta työnnetään joka tuutista. Sillä saa hyviä ”klikkiotsikoita”.

 

Osasyynä vitsiin nimeltä Pälkäne on myös Pälkäneen kunnan markkinointi. Tai paremminkin sen puute.

Pälkäneestä ei tunnu saavan mitään otetta ulkopaikkakuntalaisena. Ohiajaessa näkee Aapiskukon, pari kauppaa ja pikku taloja. Mikään ei houkuttele poikkeamaan ”keskustaan”. Mieluummin jatkaa matkaa, varsinkin jos on kuullut, minkälaista menoa täällä on.

Jokainen kuntalainen voi toki vaikuttaa siihen, minkälaisia juttuja Pälkäneeltä lähtee.  Kunta voisi ottaa asiakseen vahvemman markkinoinnin.

Pälkäne menettää joka vuosi asukkaita, vaikka sijainti onkin melko hyvä. Pälkäneeltä on lyhyt matka Tampereelle, eikä Helsinkiinkään ole mahdottoman pitkä matka.

Kunnan markkinointistrategia on todennäköisesti verkossa kaikkien nähtävillä. Siitä ei silti kukaan tiedä mitään. Eikä kaikkia välttämättä kiinnosta.

Onko sillä loppujen lopuksi väliä, minkälainen maine Pälkäneellä on? Kiinnostaako meitä?

 

Antti Hintikka

Kirjoittaja on Pälkäneen lukion abi