Kesäyön Jukola on talkootyön voimannäyte – ilmoittautuneita on jo 1700

Pälkäneläinen Kaisa Kevät on lähdössä talkoolaiseksi Kesäyön Jukolaan. Hän kävi lauantaina KostiaAreenalla tutustumassa tapahtumaan. Ilari Grönholm esitteli talkoomahdollisuuksia, taustalla pysäköintipäälliköt Jukka-Pekka Tohka ja Teemu Pusa.

Kesäyön Jukola toteutetaan 1800 talkoolaisen voimin. Suurin osa talkooväestä tulee seudun urheiluseurojen kautta, mutta mukaan pääsee kuka vain 15 vuotta täyttänyt.

– Työvuoromme on kuusi tai kahdeksan tuntia tai jotain muuta. Moni ottaa kaksi vuoroa, mutta olemme hyvin kiitollisia yhdestäkin, Kesäyön Jukolan talkoopäällikkö Marja Molin kertoo.

Molin oli lauantaina esittelemässä tapahtumaa ja talkoomahdollisuuksia Kostia-areenalla sekä Nuijalla Ruusun päivän tapahtumassa.

– Keräämme talkoolaisia ihan kalkkiviivoille asti. Suurin tarve on liikenteenohjauksessa ja ensiavussa. Myös kisaravintolaan tarvitaan tekijöitä.

Molinin mukaan tehtävissä pärjää kuka tahansa. Vain harvoissa tehtävissä tarvitaan suunnistus- tai erityistaitoja.

Kesäyön Jukolan talkoopäällikkö Marja Molin toivoo vielä lisää talkoolaisia tapahtumaan.

Vapaaehtoistyö palkitsee

Pälkäneläinen Kaisa Kevät poikkesi lauantaina varta vasten Kostia Areenalla kuulemassa Kesäyön Jukolan talkootehtävistä.

– Yksi tuttuni jo ilmoittautui talkoisiin ja ajattelin, että tämä olisi mukava tapa olla tapahtumassa mukana. Tehtävällä ei ole niin väliä, minulle sopii monenlainen työ.

Kevät kertoo nauttivansa vapaaehtoistyöstä. Esimerkiksi viime talven hän asui Ranskassa, jossa hän kustansi asumisensa tekemällä ulko- ja puutarhatöitä.

Suunnistus on naiselle tuttua lapsuudesta. Nykyisin hän käy iltarasteilla silloin tällöin.

Jukolan talkoolaisilta ei edellytetä suunnistustaitoa.

Vain kolme palkattua työntekijää

Marja Molin kertoo, että Jukolan organisaatiossa on vain kolme palkattua työntekijää, tapahtuman pääsihteeri Antti Rantala sekä kaksi toimistosihteeriä.

Molin tekee siis itsekin talkoopäällikön tehtävää vapaaehtoistyönä. Hänen tehtävänsä on etupainotteista tapahtumaan nähden.

– Otan vastaan ilmoittautumiset, koordinoin sijoittumista eri tehtäväalueille, kirjoitan talkoolaisuutisia ja koulutan talkoovastaavia Lyyti-järjestelmän käyttöön.

Itse tapahtumassa Molinin tehtävänä on varmistaa, että kaikilla tehtäväalueilla on riittävästi tekijöitä.

– Minulla on hyvin vahva luotto siihen, että homma hoituu hyvin. Sää on ainoa asia, joka vähän jännittää.

 

Jukka-Pekka Tohka ja Teemu Pusa vastaavat Kesäyön Jukolan pysäköinnin ohjauksesta. Pälkäneläiskaksikko toivoo tapahtumaviikonlopulle pilvipoutaista säätä, mutta ensisijaisesti autoilijoilta kärsivällisyyttä.

Pysäköinninohjaus pälkäneläiskaksikon vastuulla

– Suurin kysymys pysäköinninohjauksessa on se, että alueelle johtaa vain yksi tie, Kesäyön Jukolan toinen pysäköintipäällikkö Teemu Pusa kertoo.

Mikäli liikenne jonoutuu liiaksi, pysäköintipäälliköt määräävät varaparkkialueita käyttöön. Varsinaisina parkkialueina on 27 hehtaaria Heponiemen peltoja. Lisäksi on muutama hehtaari erityispysäköintialueita.

– Kaikkeen on varauduttu. Pellot ovat savipohjaisia, joten emme erityisesti toivo kaatosadetta. Hinausapua kuitenkin saadaan tarvittaessa, toinen pysäköintipäällikkö Jukka-Pekka Tohka lupaa.

Haastavaan tehtävään miehet ovat tarttuneet. Huumorilla höystetyn puheen takaa kuultaa kuitenkin varsin vankka asiantuntemus ja kokemus ison tapahtuman pysäköinnin organisoinnista.

– Meidän tehtävänä on luoda ohjausjärjestelmä pelloille, kuka ohjaa ja mihinkin suuntaan, Pusa kertoo.

Jokainen auto opastetaan omalle paikalleen usean ihmisen yhteistyönä. Pelloilla pysäköinninohjaus on jaettu urheiluseurojen vastuulle niin, että jokaisella seuralla on oma peltonsa.

Rakkaudesta lajiin

Jukka-Pekka Tohka on aikanaan hoitanut toistakymmentä kertaa vuosituhannen vaihteessa Pikkolassa järjestettyjen RestauRanta-markkinoiden pysäköintijärjestelyjä.

– Tästä lienee sana kiirinyt, kun minua pyydettiin tänne, mies kertoo.

Hän otti haasteen vastaan mielellään ja pyysi sitten kaverikseen Teemu Pusan.

– Teemu ymmärtää liikenteestä ammattinsa puolesta, Tohka vihjaa.

Linja-auton kuljettaja Pusalla on myös rautainen kokemus tapahtumatalkoilusta. Porissa asuessaan hän toimi 18 vuoden ajan paikallisen suuren jazz-tapahtuman talkoolaisena.

– Tykkään vapaaehtoistyöstä. Ei tarvinnut kovin kauaa miettiä tähän tilaisuuteen tarttumista, mies hymyilee.

Talkoilun ja pysäköinninohjauksen lisäksi suunnistus on miehille tuttu laji. Kumpikin on aloittanut harrastamisen Pälkäneen Luja-Lukossa. Tohka lähti lajin pariin iltarastien kautta, Pusa löysi innostuksen lastensa osallistuttua suunnistuskouluun.

Pohjatyö kartan avulla

Jukka-Pekka Tohka ja Teemu Pusa kertovat, että tähän mennessä he ovat lähinnä suunnitelleet karttapohjille ajoneuvojen sijoittelua.

– Olemme käyneet myös paikan päällä alueet läpi ja katsoneet autojen kulkusuunnat.

Autopaikat merkitään pelloille valmiiksi kepeillä. Pysäköinninohjaus hoidetaan tapahtumassa niin, että ruuhkalta vältytään ja jokainen löytää oman paikkansa.

– Jukolassa on hyvä käytäntö, tieto siirtyy aiemmilta järjestäjiltä seuraaville, Pusa kiittelee.

Oppia on siirretty esimerkiksi vuoden 2016 Lappee-Jukolasta. Siellä vesisade ruuhkautti liikenteen, kun autot olivat lähdössä tapahtumasta kotiinpäin.

 

Liikenne ruuhkautunee Lahti-Tampere -tiellä 15.–16. kesäkuuta

Kesäyön Jukolaan odotetaan 8 000 henkilöautoa ja 200 seurabussia. Sujuvan liikenteen varmistamiseksi on olemassa hyvät suunnitelmat. Todennäköistä kuitenkin on, että liikenne tulee ruuhkautumaan Lahti-Tampere -tiellä lauantaina 15. kesäkuuta kello 9–14 ja sunnuntaina 16. kesäkuuta kello 8–13 välillä. Näinä ajankohtina kannattaa välttää ajoa Tampereen suuntaan.