Kampanja tuo esiin kotikylän palveluita

Pälkäneläisyrittäjät käynnistävät Pälkäneeltä saat enemmän -kampanjan. Se tuo esiin paikkakunnan kattavaa palveluvarustusta: sekä paikallinen asukas että mökkiläinen löytää läheltä kaiken mitä arjessa tarvitsee.

Katutason kauppiaat ovat ideoineet kampanjaa talven ja kevään aikana. Liikkeelle panevana voimana toimivat uudet yrittäjät. K-kauppias Timo Karppinen ja apteekkari Mikko Unkila katselivat paikkakuntaa uusin silmin ja haastoivat muutkin miettimään uudenlaista yhteistyötä.

– Vieressä kulkee Lahdentien ansiosta valtava asiakasvirta. Mutta tietävätkö ohikulkijat, millainen kaupparaitti Pälkäneellä olisi, Mikko Unkila kysyy.

Yrittäjät ovat kokoontuneet talvesta alkaen noin kerran kuukaudessa aamukahveille ideoimaan keinoja, joilla Pälkäneen vahvuuksia tuotaisiin entistä paremmin esille – sekä paikkakuntalaisille, ohikulkijoille että kesäasukkaille.

– Kaikki pälkäneläisetkään eivät tiedä, mitä kaikkea omalta kylältä löytyy, Annikki Westman Fiinasta sanoo.

 

Minna Lehtinen, Annikki Westman ja Mirja Merikari tutkivat esitteen ensimmäisiä versioita.

Kesäpassi ja palvelukartta

Pälkäneeltä saat enemmän -kampanja haluttiin käynnistää ennen kesää, sillä kesäasukkaiden ansiosta lomakausi on yrittäjille vuoden tärkeintä aikaa.

Kaikkia aamukahveilla syntyneitä ideoita ei ehditty toteuttaa täksi kesäksi. Esiin nousi monia paikkakunnan ilmeeseen ja ilmapiiriin liittyviä kohennuksia, joita on tarkoitus työstää eteenpäin myöhemmin.

Kesäksi painatettiin Pälkäneeltä saat enemmän -kesäpassi ja -palvelukartta. Kesäpassissa ovat mukana keskustan keskeiset yritykset.

Liikkeissä jaettava passi kannustaa asioimaan myös naapurissa: kun kerää kylältä kesän aikana kymmenen liikkeen leimat, on mukana sadan euron lahjakorttien arvonnassa. Kesäpassissa mukana olevat liikkeet lahjoittavat arvontaan 15 sadan euron lahjakorttia.

Mikko Unkila mietti, miten valtatien virtoja voisi hyödyntää Pälkäneellä paremmin.

Pälkäneeltä saat enemmän -palvelukarttaan on koottu paikalliset palvelut niin, että myös mökkiläinen ja ohikulkija löytäisi sen avulla kaiken tarvitsemansa. A2-kokoinen kartta sopii jääkaapin oveen, mökin seinälle ja veneeseen.

Pälkäneeltä saat enemmän -palvelukartta tavoittaa kaikki mökkiläiset, sillä se jaetaan tämän Sydän-Hämeen Lehden välissä myös mökkiläisten kotiosoitteisiin. Kesäpassi löytyy lehden välistä ensi viikolla. Lisäksi sekä palvelukarttaa että kesäpassia jaetaan yrityksissä.

 

Vanhan hyvän ajan meininkiä

Pälkäneen kauppapalveluiden vahvuus kirkastui kampanjan slogania ja nostalgista ilmettä ideoitaessa.

– Pälkäneellä yrittäjät palvelevat sydämellä. Paikkakunnalla vallitsee vielä sellainen aito vanhan hyvän ajan meininki. Sitä pyrittiin korostamaan kesäpassin ja kartan ilmeessä, Minna Lehtinen Venla Shopista sanoo.

Ideat sinkoilevat, kun yrittäjät kokoontuvat aamukahveille.

Myös Lahdentien kulkijoita kannustetaan poikkeamaan iloisen mielen ostosraitille, sillä valtatien varteen tulee kampanjasta kertovia mainoslakanoita.

– Pälkäneelle tehdään jo nykyisin ostosmatkoja lähikaupungeista, sillä täältä löytyy palvelua, jonka vuoksi ollaan valmiita ajelemaan kauempaakin, Annikki Westman tietää.

Kauppiaskampanjan kantavat voimat ovat yrittäjäyhdistyksen aktiiveja, mutta hanke syntyi spontaanisti ja epämuodollisesti. Kun tämän kesän paketti oli saatu pienemmällä porukalla kasaan, yrittäjäyhdistys levitti kampanjasta sanaa jäsenilleen.

Kauppiaiden aamukahveja on tarkoitus jatkaa syksyllä.

– Välillä on hyvä pohtia yhdessä maailman menoa. Samalla näkee omankin bisneksen uudessa kuvakulmassa, Osuuspankin Pälkäneen konttoria johtava Tero Järvinen sanoo.

Yritysten tiivistynyt kanssakäyminen on poikinut myös uudenlaista käytännön yhteistyötä. Yrittäjät ovat tuoneet aamukahvipöytään uusia ajatuksia ja muualla toimivaksi havaittuja malleja.

– Ilmassa sinkoilee jo ajatuksia syksyn tempauksista ja jatkokampanjoista, Anssi Kukkonen Sydän-Hämeen Lehdestä sanoo.

 

Lomakauden avaus on täynnä tapahtumia

Yhteismarkkinoinnin lisäksi pälkäneläisyrittäjät ovat ideoineet paikkakunnan profiilia kirkastavia tapahtumia.

– Pälkäneen kesä on täynnä tapahtumia, mutta alkukesästä ne keskittyvät kyliin. Siksi halusimme järjestää hulinat myös kuntakeskukseen, Sanna Lahtinen Aito Säästöpankista sanoo.

15. kesäkuuta ensimmäistä kertaa järjestettävä lomakauden avaus rakentuu yrittäjien tapahtumista. Ohjelmaa riittää koko päiväksi kaikenikäisille.

Päivä käynnistyy Sydän-Hämeen Lehden järjestämällä lasten katusählyturnauksella ja Osuuspankin temppuradalla. Säästöpankki järjestää grillikokkikisan, Kostian Kievari terassikaraokea, Fiina ja Venla-shop muotinäytöksen. Iltapäivällä lähdetään apteekin rollaattorirallille.

Monet muut yritykset miettivät vielä, miten ne voisivat täydentää tapahtumantäyteistä päivää.  Suunnitelmissa on ainakin Löytötexin ruokatori ja S-marketin lähiruokatori. Lopullinen ohjelma julkaistaan keskiviikkona 12. kesäkuuta Sydän-Hämeen Lehden välissä jaettavassa Lomakauden avaus -lehdessä.

Kommentointi on suljettu.