Lukijalta: ”Kyllä tämä aika ikäihmisiäkin monella tavalla uuvuttaa”

Sukulainen pyysi katsomaan kotiinsa tablettiaan, jolla hoitelee niin pankki-, sähköposti kuin muutkin tärkeät asiat. Paikalle kokoontui 17- ja 51-vuotiaat ”asiantuntijat” – oikeasti asioista perillä olevia alan tuntijoita.

Ensin henkilö oli käynyt päivitystä toteuttaneessa liikkeessä kysymässä neuvoa, mitä tehdä, kuin verkkoon ei enää päässyt. Uusi mokkula piti ostaa, sirut annettiin, mutta ei muuta, vaikka paikalle oli tuotu tuo hyvin palvellut läppäri.

Asiakas teki tietysti virheitä, kun ei osannut alkuunkaan vaadittua tekniikkaa. Hän meni uudestaan firmaan, jossa pantiin siru paikalle ja toivotettiin taas onnea. Nyt oli vaihtoehtona joko ostaa palvelut muualta, ostaa uusi läppäri tai saada tutuilta apua. Nuo sukulaiset tulivat paikalle ja heiltä meni useita tunteja pähkäillä, mikä oli firman päivitysten takia mennyt pieleen, mutta he lopulta onnistuivat ja monta päivää odottaneet maksut ja toimet voitiin taas hoitaa.

Kyllä tämä aika ikäihmisiäkin monella tavalla uuvuttaa. Mennään jo liian monimutkaisiin järjestelmiin.

Tuomo Isokangas,
kaupunginvaltuutettu, ps, Nokia