24-osainen jouluaiheinen draamatuotanto

Eliisa (vasemmalla), opettaja Liisa Pöllänen, Teija ja Eve viimeistelivät itsenäisyyspäivän videota edellisenä päivänä julkaisukuntoon.

Ihan kaikilla kouluilla ei ole omaa joulukalenteria YouTubessa. Anna Tapion koululla on.

Niille, joiden kouluaikana katsottiin filmikeloilta opetusrainoja, kerrottakoon, että YouTube on netissä toimiva videopalvelu. Sinne voi kuka tahansa ladata ilmaiseksi omia videoitaan muidenkin katsottavaksi.

Koulun kuvaamataidon luokassa on itsenäisyyspäivää edeltävänä torstaina kuhinaa. Osa ysiluokan kuvisryhmäläisistä hahmottelee kankaalle pressan muotokuvaa, osa maalaa jotain muuta, mutta suurin osa valmistelee jotakin joulukalenterin kahdestakymmenestäneljästä luukusta.

Keneltä tällainen idea on lähtöisin?

– Ope sen keksi. Aluks se ei tuntunut kiinnostavalta, mutta kun keksittiin hyvä idea omaan videoon, niin tästä tuli kivaa.

– Mistä niitä ideoita nyt milloinkin tulee. Elokuvaa tehdään ryhmässä ja se nostattaa yhteishenkeä. Pääasiassa tehdään tätä toisillemme, mutta kun muutkin voivat videoita katsoa, saadaan samalla koululle mainosta.

Videoiden teossa on mukana koko koulu. Kuvis on pakollinen oppiaine vain seiskaluokalla, mutta monet opiskelevat sitä vapaaehtoisesti ylemmilläkin luokilla.

– Kuvis on siitäkin hyvää, kun siitä ei anneta läksyjä.

– Teettehän te näitä videoitakin kouluajan ulkopuolella.

– No joo, mutta ei se tunnu samalta.

Videojoulukalenterista avataan joka päivä uusi luukku, ihan kuin perinteisessäkin mallissa. Annislaisten kalenterin luukuista on putkahdellut jo ainakin vaha-animaatiota, tonttu-parkouria (parkour on sitä, missä liikutaan mahdollisimman sulavasti ja nopeasti paikasta toiseen), joulupukin kolesterolilääkintää ja joulun musa- ja leffalistauksia.

Mitähän vielä tuleekaan?

– Kaikki ryhmät ideoivat itse videonsa. Joillakin on sketsityyppisiä, joillakin animaatioita, ihan vapaasti sitä mitä ryhmä haluaa ja tykkää tehdä.

– Elokuvan teossa on paljon erilaista tekemistä. On käsikirjoittamista, näyttelemistä, kuvaamista, editointia ja sen sellaista. Jos ei halua esiintyä itse, voi tehdä animaation. Tarkoitus on myös oppia ajattelemaan, mitä nettiin voi laittaa ja mitä ei.

Tähän mennessä nähtyjen videoiden pituudet ovat vajaasta minuutista reiluun kahteen. Teoksista löytyy myös opettavaa sisältöä, vaikkapa siitä, missä kerrotaan, että viattomat lumiukot pitää suojella eikä tappaa.

– Meidänkin jutusta oppii, että Pétruska on maaseudulta kotoisin ja mummoja ei saa heittää lumipalloilla.

– Kaikkiin pätkiin pyritään saamaan mukaan sellaista huumoria, mistä tulee hyvälle tuulelle.

Katsojalle ei jää epäselväksi, että tekijöillä on ollut hauskaa. Aikataulujen kanssa ei pelata varman päälle, vaan tuotoksia valmistuu joskus aivan viime tipassakin. Kuten itsenäisyyspäivän sotadraamakin, jota valmisteltiin vielä edellisenä päivänä.

– Ehkä vähän jännittää, saadaanko ajoissa valmiiksi. Videoklipit on kuvattuna, nyt niitä muokataan yhteen ja lopuks lisätään ääniefektit ja tekstit.

Juttua varten haastateltiin Anna Tapion koulun 9. luokan oppilaita ja kuvaamataidon opettajaa Liisa Pöllästä.

 

Google löytää videojoulukalenterin, kun hakusanaksi antaa Anniksen elokuvakanava.