Yrittäjät tärkeällä asialla

Nykyisessä työllisyystilanteessa entistä useampi nuori jää ilman kesätyötä, jopa harjoittelupaikkaa. Koululaisten ja lukiolaisten lisäksi ammattikoululaisten ja yliopisto-opiskelijoiden on vaikea löytää työtä kesäksi. Sen vuoksi kouluista valmistuu maistereita ja ammattilaisia, joilla ei ole minkäänlaista kokemusta omalta alaltaan eikä työelämästä ylipäätään. Tämä nostaa työpaikan saamisen kynnystä entisestään.

Pälkäneen 4H:n liikkeelle laittama, paikallispankin ja Lions-klubien tukema nuorten työllistämisprojekti syntyi tärkeällä hetkellä. Paikallisen yhteistyön ansiosta nuoret saavat jalkaa työelämän oven väliin.

Työllistämisprojektissa on pelkkiä voittajia. Vanhainkodeille ja palvelutaloille saadaan ulkoiluttajia ja sanomalehtien lukijoita, joita ei kiireisessä arjessa löydy riittävästi. Nuoret saavat rahaa ja työkokemusta, vanhukset iloa ja piristystä päivärutiineihin.

Samalla kavennetaan myös sukupolvien välistä kuilua. Tällä samalla asialla on myös SPR. Se käynnisti Kostiakodilla Terhokerhon, jossa lapset ja seniorit kohtaavat.

 

Vanhainkodit ja palvelutalot ovat hyvä esimerkki siitä, että tekemätöntä työtä kyllä riittää. Tehostamisen ja säästämisen aikana sen teettämiselle ei vain tahdo löytyä maksajaa.

Paikallispankin ja leijonien lisäksi myös yrittäjät kantavat kortensa kekoon ja järjestävät kesäkuun puolivälissä hyväntekeväisyyshuutokaupan työllistämisprojektin hyväksi. Sen tuotolla voidaan palkata lisää nuoria vanhainkodille ja palvelutaloille.

 

Lomakauden avauksen yhteydessä järjestettävä huutokauppa on yksi pieni lisämauste, joka on löydetty, kun kivijalkayrittäjät ovat tiivistäneet yhteistyötään ja -markkinointiaan. Kotikylän ostosraitin profiilin nosto on tärkeää, sillä jopa isojen kauppakeskusten toistensa kanssa kilpailevat yrityksetkin tietävät yhteismarkkinoinnin edut.

Lomakauden avaus, ostospassi ja palvelukartta ajoittuvat kesään, koska silloin tuhannet mökkiläiset lisäävät paikallisten palvelujen kysyntää. Kampanjat on kuitenkin kohdistettu myös paikallisille asiakkaille. Välillä on hyvä muistuttaa, millainen runsaudensarvi ympärillämme on.