Kukkian joulukylät -kampanjalla haetaan lisää kylien välistä yhteistyötä ja näkyvyyttä

– Ajatuksena on ollut, että kaikki paikalliset toimijat saavat näkyvyyttä ja tavoitteena on myös lisätä kylien välistä yhteistyötä, Luopioisten Yrittäjien puheenjohtaja Sari Päätalo sanoo.

Idean taustalla on Suomen Kylät ry:n Avoimet joulukylät -konsepti, jossa kylille tarjotaan markkinointimateriaalia ja näkyvyyttä yhteisellä tapahtumakartalla.

– Näin tämän lokakuussa, kun pohdimme Seppo Kääriäisen Luopioisten joulunavausta ja lehteen tulevaa aukeamaa. Päätimme yrittäjissä ottaa teemaksi Kukkian joulukylät.

Mukana kuusi kylää

Kukkian joulukylät -kampanjan keskeiset osat ovat Facebook-tapahtuma sekä Joulunavaus-aukeama, joka julkaistiin Sydän-Hämeen Lehdessä marraskuussa.

– Mukana on kuusi kylää: Luopioinen, Rautajärvi, Kyynärö-Ämmätsä-Vahdermetsä, Kuohijoki, Puutikkala sekä Aitoo-Kaukkala. Näillä kaikilla kylillä on omia, jouluaikaan liittyviä tapahtumia, Sari Päätalo sanoo.

Kylien tapahtumat saavat lisänäkyvyyttä yhteisen kampanjan kautta. Facebook-tapahtuman luomisen taustalla olivat hyvät kokemukset Pimmeemmän kaupan illan vastaavasta markkinoinnista, joka tavoitti eri ryhmien kautta 38 000 henkilöä.

– Kukkian joulukylät on nimenomaan markkinointinimi, tämä on osa kylien brändäystä. Kannustamme kampanjan kautta käyttämään paikallisia palveluja sekä osallistumaan tapahtumiin.

Yrityksiäkin kiinnostui

Kukkian joulukylät -kampanjaan osallistuu kylätoimijoiden lisäksi useita yrityksiä.

– Monille yrityksille on tärkeää, että joululahjarahat jäävät omalle paikkakunnalle ja omaan kylään, Sari Päätalo sanoo.

Yksi kampanjaan osallistuvista yrityksistä on Luopioisten Fysioterapia, joka on toiminut Luopioisissa kolmen vuoden ajan.

– Halusin mukaan, koska haluan kannattaa Luopioisten yrittäjiä ja samalla saan itsekin näkyvyyttä. Pitkällä aikavälillä mainostaminen tuo asiakkaitakin, yrittäjä Ella Pasola kertoo.

Pasolan työt ovat siirtyneet Tampereelta Luopioisiin asiakaskunnan kasvun myötä. Nykyisin hän työskentelee Tampereella enää yhtenä päivänä viikossa.

Aktiivisuudella merkitystä

Kukkian joulukylät -Facebook-tapahtuma on avoin kaikille tapahtumille, jotka kylissä järjestetään Luopioisten joulunavauksen ja uudenvuoden välissä.

Sari Päätalo kannustaa järjestäjiä olemaan aktiivisia ja pyytämään apua tarvittaessa.

– Näkyvyyden kannalta saamme parhaan tuloksen, kun toimijat käyvät itse lisäämässä keskusteluosaan tietoa tapahtumistaan.

Myös muiden kuin järjestäjien aktiivisuudella on merkitystä näkyvyyden lisäämisessä.

– Koko tapahtuman näkyvyys paranee, kun näihin julkaisuihin tulee kommentteja. Julkaisuja kannattaa myös jakaa omiin ryhmiin.

Sari Päätalo keksi Kukkian joulukylät -markkinointinimen eri kylien jouluajan tapahtumille.