Taide ajaa parkkihalliin – Kangasalan pysäköintitalo on esimerkki nousevasta taiteen huomioimisesta rakentamisessa

Viherkaton ja aurinkopaneelien asennus sai vielä syyskuun alussa odottaa. Rakennus on kuitenkin määrä ottaa käyttöön jo marraskuussa.

Kangasalan pysäköintitalon taidekoordinoinnissa mukana olleen Erja Väyrysen mukaan taide osana rakentamista on ollut voimistuva trendi viime vuosina.

– Toimintaa on edistetty  erilaisilla hankkeilla, ja käytetty on etenkin niin sanottua prosenttiperiaatetta. Sen seurauksena erityisesti julkiset rakennuttajat ovat ryhtyneet liittämään taidetta hankkeisiinsa, hän sanoo.

Kangasallakin uuden pysäköintitalon taidetausta lähti kaavaan kirjatusta määräyksestä, jonka mukaan hankkeen on sisällettävä taidetta noin prosentilla rakennuskustannuksista. Erja Väyrynen toimi yhdessä Marjukka Korhosen ja Sonja Leppäsen kanssa asiantuntijoina, kun Kangasalan parkkitalon taideulottuvuutta alettiin pohtia.

Taiteilijavalinnoista päätti Kangasalan Parkki Oy:n, rakennuksen suunnittelijoiden, kaupungin ja Kimmo Pyykkö -museon intendentin Soila Kaipiaisen muodostama työryhmä viime vuoden  lopussa. Työryhmä tilasi luonnokset kolmelta taiteilijalta, joista Susanna Majurin ja Tarja Pitkänen-Walterin ehdotukset päätettiin toteuttaa.

Julkisivun teos on kuvataiteilija, professori Pitkänen-Walterin maalaus, jonka eriväriset ajoneuvojen renkaiden jäljet antavat osviittaa rakennuksen käyttötarkoituksesta. Kangasalalaislähtöiseltä valokuvataiteilija Majurilta puolestaan tulee teoksia talon valmistumisen loppuvaiheessa porraskäytävään ja hissiin. Majurin teoksille ominaisen veden lisäksi näkyviin on tulossa myös muita Kangasalan luonnolle ominaisia piirteitä ja elementtejä.

– Kangasalla erityistä on se, että taidetta tulee paitsi ulkoseinään myös sisälle porraskäytävään sekä hissiin. Lisäksi valokuvat taiteenlajina ovat harvemmin mukana rakentamiskohteissa, Erja Väyrynen huomauttaa.

Sinänsä Kangasalan ”taideparkkitalo” ei ole mikään ainutkertainen poikkeus pysäköintitalojen joukossa. Väyrysen mukaan parkkitalot – rakennukset, joissa ei oleskella mutta joita käytetään paljon – ovat hiljattain nousseet taidekohteiksi.

– Vähän sellaisina epäpaikkoina niihin ehkä helpommin suvaitaan uusiakin taidemuotoja, ja se puolestaan edistää itse julkista taidetta.

Kangasalan Parkki Oy sai kesällä taideteosten hankintaan avustusta Taiteen edistämiskeskukselta.

Maksutta kolme tuntia?

Kangasalan pysäköintitalon on määrä valmistua loka-marraskuun vaihteessa ja aueta käyttöön vielä marraskuun aikana.

Nelikerroksisessa talossa on noin 330 autopaikkaa, joista osa on osoitettu viereisen Asunto Oy Kuohunlähteen eli niin sanotun hotellirakennuksen käyttöön. Paikoista kuusi tulee olemaan sähköautoille.

Finnpark Oy vastaa pysäköintitalon operoinnista. Parkkitalo on maksullinen ympäri vuorokauden.

Tarkoituksena on, että ainakin aluksi pysäköinti on kolmen ensimmäisen tunnin ajan ilmaista ja maksullista vasta sen jälkeen.

Katolle rakentuu aurinkopaneelejakin sisältävä maksaruohoon luottava viherkatto.

– Viherkaton avulla pyritään ratkaisemaan osaltaan hulevesiongelmaa, ja aurinkopaneeleilla on tarkoitus kattaa pysäköintitalon valaistuksen energiantarve, kertoo pysäköintitaloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Timo Keskinen.

Pysäköintitalon vihkiäiset ja avausviikkoon liittyvät tapahtumat ovat vielä suunnittelupöydällä.

– Tavoite on saada kaupunkilaiset tutustumaan uuteen pysäköintitaloon heti valmistumisen jälkeen erilaisten aktiviteettien yhteydessä, Keskinen lupailee.

 

Jokainen kerros on merkitty selvyyden vuoksi omalla värillään. F1-fani löytää talosta ainakin Mercedes- ja Ferrari-kerrokset.