Keskustelua historiallisesta kristinuskosta

 

Olen jo esittänyt, ettei vietäisi niin paljon lehtitilaa tähän keskusteluun, minkä vuoksi olen pyrkinyt keskittämään sanottavani minimiin (siksi sanottavani on pääasiassa siirretty verkkolehteen). Olen nyt kuitenkin pakotettu vastaamaan joihinkin esille tulleisiin kysymyksiin. Esittämäni vuosiluvut ovat luonnollisesti aina arvioita niistä historiallisista tosiasioista, jotka ovat kuitenkin selvästi todennettavia. Mitä tulee itse perusluontototuuksiin, ne eivät joidenkin vuosien ”erimielisyyksistä” muutu miksikään.

Jeesukseen liittyvät ajanmääritykset perustuvat arkeologi ja juutalaisuuden tutkija Aapeli Saarisalon tutkimuksiin. Hän lienee sentään tällä alalla Suomen ehkä arvostetuin kansainvälisesti tunnettu tukija. Hän on tehnyt mittavan elämäntyönsä Jeesus-tutkimuksen parissa. Jeesuksen kuolinaikaan sopii lähinnä vain kaksi ajankohtaa, vuosi 27 tai 30. Useimmat tutkijat ovat asettuneet jälkimmäisen puolelle. Näihin kuuluu mm. Risto Santala, jota pidän suomen parhaana juutalaisuuden ja rabbinistisen ajattelun tuntijana. Muun muassa Israelin kristinuskosta kertovat koulun oppikirjat pohjaavat osin häneen. Voisin mainita monia aiheeseen liittyviä tutkimuksia, mutta tässä yhteydessä se ei ole tarpeen.

En ole pyrkinyt näillä kirjoituksilla esittämään kristinuskon paremmuutta tai esittelemään tietämystäni, sillä se ei sinänsä synnytä uskoa Kristukseen. Haluan kirjoituksillani todeta vain sen, että kristillinen usko on historiallisesti ja luotettavien tekstien osalta huomattavasti vankemmalla perustalla, kuin muu sen ajan historian kirjoitus. Joka muuta väittää ei mielestäni tunne tosiasioita. Tämä ei kuitenkaan todista kristillisen uskon sisällön autenttisuutta, vaikka antaa sillekin luotettavan pohjan tutkimusmatkalle uskon löytämiseen. Nykyhetken Suomalaisista tutkijoista pidän luotettavimpina ystävieni teologian tohtori Eero Junkkaalan ja Mikko Louhivuoren asiantuntemusta Israeliin liittyvissä asioissa. Mikko on asunut Israelissa noin 40 vuotta ja tuntee sen historian hyvin. Olen hänen kanssaan jatkuvassa yhteydessä sähköpostitse. Kielentutkimuksen perusteita voi myös tutkia esimerkiksi Frederick Fyvie Bruce´n kirjasta ”Raamatun juuret.” Hän on kreikan kieltä ja Raamatun historiaa useissa Englannin yliopistoissa ( Ilmestynyt suomeksi 1992).

 

Seppo Lahtinen

Kommentointi on suljettu.