Liikenteen melusaaste

Paljon melua muttei tyhjästä!

Pälkäne kasaa parhaillaan meluvallia uuden Roholan asuinalueen suojaksi valtatien varteen.

Lahdentien melusaastetta voidaan totaalisesti (desibeli/matka) pienentää, kun liikenteen nopeutta rajoitetaan kuuteen kymppiin. Toimenpide olisi erittäin halpa ja se voitaisiin todentaa mittauskokeella – eli mitataan melu eri nopeuksilla samalla tiepätkällä samoilla, identtisillä liikennevirroilla. Koekaan ei maksaisi ”maltaita”!

Toinen merkittävä etu tulisi liikenneturvallisuuden lisääntymisenä kolariherkässä Luopioisten risteyksessä.

Kirjoittelee liikennevirrassa matkaava mies Onkkaalasta

Yksi kommentti

  1. Mikä pakko rakentaa tien viereen?

    12-tie on jo nykyisellään ihan ”riittävän” hidas, kun satasen rajoitusalueet on lähes kokonaan poistettu ja kunnollisten ohituspaikkojen puutteessa ja liikennemäärien kasvettua kuudenkympinköröttelijöistä ei pääse ohitse. Jos maantien melu häiritsee rakentajia/asukkaita, talot pitää rakentaa kauemmaksi tiestä tai tie rakentaa riittävän kauaksi taloista. Mitä luulet, kumpi olisi tässä vaiheessa helpompi toteuttaa?

    Voi tosin hyvin arvata, että Roholan asuinalueen kanssa käy samoin kuin niissä tapauksissa, kun uutta asutusta tehdään kotieläintilojen viereen (paska haisee, tilan toiminta pitää lopettaa) tai lentokentän viereen (melu häiritsee, kentän toimintaa pitää rajoittaa). Eikö myöhempien tulijoiden pitäisi sopeutua olemassa olevaan tilanteeseen tai mennä muualle, eikä päinvastoin?

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?